De nieuwe ECO-G motor
Het Autosalon van Brussel is het podium waar Dacia haar nieuwe motor zal voorstellen. Het gaat hier om een bi-fuel motor; deze werkt dus op zowel benzine als LPG.
Op diverse modellen zal deze leverbaar worden. De nieuwe TCe 100 ECO-G driecilinder turbomotor wordt nu aangeboden op Duster, Sandero, Sandero Stepway, Logan en Logan MCV.
Deze ECO-G motor van 1 liter moet de huidige 0,9 liter Bi-fuel EN de 1.6 Bi-Fuel motoren gaan vervangen. Als de gegevens kloppen dan zal de motor 100 PK en 170 Nm gaan leveren. De gastank komt op de plek van het reservewiel en neemt dus in het interieur geen ruimte in. Logischerwijze kun je dus geen reservewiel meer plaatsen. Met beide tanks vol, heeft het voertuig een bereik van meer dan 1.000 km.
De levering van de nieuwe motor wordt gestart in frankrijk. De Duster zal als eerste het spits afbijten. Met een beginprijs vanaf 12.490 euro een hele keurige prijs!
Het is de bedoeling dat het verbruik met deze ECO-G verder daalt waardoor ook de uitstoot verder daalt. In een land als Nederland zeker niet onbelangrijk.
Het gebruik van LPG is zeer eenvoudig. Het overschakelen kun je handmatig doen op elk gewenst moment. Als de LPG-tank leeg raakt wordt er automatisch overgeschakeld naar benzine. Er wordt dus vanuit gegaan dat je meestal op LPG zult rijden. Logisch ook want deze brandstof is een heel stuk goedkoper dan benzine.
Met een prijs van ongeveer 89 cent voor een liter LPG en 1,82 euro voor een liter Euro95 zal een Bi-Fuel motor een leuk voordeeltje opleveren ondanks dat de houderschapsbelasing hier in Nederland hoger is voor LPG dan voor benzine.