Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Handleiding aanvragen
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn gepresenteerd

29-09-2020
RichardMCV
Dacia Sandero
0

Vandaag was het zover: Dacia trok het doek van de nieuwe Sandero en Sandero Stepway. Hierbij is er ook een persbericht uitgegeven. Al lezende blijkt wel dat de Sandero een geweldige sprong vooruit heeft gemaakt.

Hieronder vind je het volledige persbericht:

INTRODUCTIE

Dacia is toonaangevend als het gaat om het promoten van ‘verstandig’ gebruik van een auto. Het merk zit nu meer dan ooit in lijn met de verwachtingen van zijn klanten. Het biedt eenvoudige, ruime, betrouwbare en robuuste auto’s zonder onnodige franje en dat voor de beste prijs op de markt.

De laatste jaren was er al een verandering gaande, maar de ongekende gebeurtenissen van de laatste maanden hebben er meer dan ooit voor gezorgd dat automobilisten nadenken over hun aankopen. De focus ligt weer op wat echt essentieel is, terwijl de behoefte aan mobiliteit en vrijheid blijft. Steeds meer klanten kijken weer pragmatisch naar de aanschaf van een auto. Dacia voldoet al meer dan 15 jaar aan die behoefte en biedt complete auto’s voor een eerlijke prijs.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway belichamen allemaal het DNA van Dacia. De iconische en zeer populaire Sandero is sinds 2017 de bestverkochte auto op de Europese particuliere markt. Er zijn bijna 2,1 miljoen exemplaren verkocht, goed voor 32% van de Dacia-verkopen sinds 2004. De Sandero Stepway, de meer avontuurlijke versie, is met meer dan 1,3 miljoen exemplaren goed voor 64% van alle verkochte Sandero-modellen.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway voldoen aan alle eisen van de consument. De buitenmaten zijn nagenoeg gelijk gebleven, de auto’s bieden volop ruimte en gebruiksgemak en hebben een moderne uitstraling. De fundamentele eenvoud en betrouwbaarheid - die men van Dacia verwacht – zijn gebleven. Dankzij een nieuw platform zijn de modellen veelzijdiger dan ooit: de koper geniet van een nog rijkere uitrusting, verbeterde actieve en passieve veiligheid, nieuwe benzine- en LPG bi-fuel-motoren, een nieuwe automatische transmissie en een volledig nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn een nieuwe interpretatie en waardige opvolger van hun voorgangers. Ze hebben nog steeds een zeer concurrerende prijs en geven klanten daarmee meer dan ooit het meeste waar voor hun geld. De nieuwe Dacia Sandero en Sandero Stepway zijn vanaf januari 2021 bij de Renault dealer te bezichtigen, prijzen volgen in een later stadium.

‘Met deze nieuwe generatie geeft Dacia opnieuw vorm aan zijn iconische modellen in het B-segment die een derde van het Dacia aanbod vormen. Het moderne design is solide en toch aansprekend. Met innovatieve kenmerken, een CMF-platform en zuinige motoren die profiteren van de nieuwste innovaties van de Alliantie bieden de nieuwe Sandero en Sandero Stepway meer ruimte, comfort, veiligheid en rijplezier. Ze illustreren het DNA van Dacia: essentiële auto’s voor een eerlijke prijs die voldoen aan de verwachtingen van de klanten.’,aldus Mihai Bordeanu, Marketingdirecteur Dacia.

DE NIEUWE DACIA SANDERO

Een nieuwe, moderne en robuuste hatchback

De nieuwe Sandero heeft een uniek, modern, solide en volledig nieuw exterieurdesign. Dacia houdt met nagenoeg gelijk gebleven afmetingen vast aan de succesformule: compact van buiten en nog meer ruimte van binnen voor nog meer veelzijdigheid.

Een hedendaags en dynamisch design

Met zijn geaccentueerde schouders en wielkasten heeft de nieuwe Sandero een sterke en stoere persoonlijkheid. Toch zijn de lijnen meer afgerond, met een vlakkere voorruit, een lager dak (1 cm) en een vloeiende daklijn met radioantenne aan het eind. De bodemvrijheid is ongewijzigd (133 mm beladen). Bovendien oogt de nieuwe Sandero lager dankzij de grotere spoorbreedte en verder naar buiten geplaatste wielen.

Een volledig nieuwe lichtsignatuur

De koplampen en achterlichten tonen het nieuwe Y-vormige LED-lichtsignatuur van Dacia, die de nieuwe Sandero een sterke identiteit geeft. Zowel voor als achter strekt een horizontale lijn zich uit tot in de LED-verlichting, waarmee de auto groter overkomt.

De automatische LED-koplampen, voor ieder uitrustingsniveau standaard, verhogen de zichtbaarheid in het donker. De koplampen schijnen 37% verder en hebben een 9% bredere lichtstraal.

Verder naar buiten geplaatste wielen

De uitgesproken wielkasten bieden plaats aan 15- of 16-inch wielen, die verder naar buiten zijn geplaatst. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn ‘Flexwheels’ leverbaar, die door hun design de uitstraling hebben van ‘echte’ lichtmetalen wielen. De Flexwheels zijn ook leverbaar in 16-inch. De grote bodemvrijheid (133 mm) maakt de Sandero geschikt voor veelzijdig gebruik.

Praktisch design

Het design van de portiergrepen toont een focus op kwaliteit en meer ergonomie. Alle uitvoeringen hebben nu een elektrische ontgrendeling onderaan de achterklep. Dat ziet er niet alleen goed uit, maar is ook heel praktisch. De nieuwe vorm van de portieren en buitenspiegels verbeteren de aerodynamica en verminderen tegelijkertijd het windgeruis voor de inzittenden. Het dashboard is voorzien van een met stof beklede inleg en volledig nieuw vormgegeven luchtroosters. Dacia verbetert voelbaar de kwaliteit door het plezierige te combineren met het praktische.

DE NIEUWE DACIA SANDERO STEPWAY

Een assertiever design voor een avontuurlijke uitstraling

Dankzij de grotere rijhoogte is de Sandero Stepway de veelzijdige avonturier in het Dacia aanbod. Het assertieve interieur- en exterieurdesign is een gedurfd statement van de drang naar vrijheid en avontuur. De vergrote differentiatie onderscheidt hem van de nieuwe Sandero en versterkt het crossover-imago en het DNA van de nieuwe Sandero Stepway.

Een krachtig exterieurdesign

De nieuwe Sandero Stepway is aan de voorzijde direct herkenbaar aan de unieke geplooide en hogere motorkap, het chromen Stepway-logo onder de grille en de gebogen bumper met inzetstukken voor de mistlampen. De voor- en achterbumper zijn voorzien van een skidplate die bescherming biedt tegen krassen.

Crossover-kenmerken

De nieuwe Sandero Stepway heeft de designkenmerken van een crossover, met een 174 mm hogere bodemvrijheid (een toename van 41 mm vergeleken met de Sandero, vooral door een grotere wielmaat), dakdragers met logo, grote spatbordverbreders en een speciaal ontwikkelde stickerset ter bescherming van het onderste deel van de portieren.

Flexwheels

Standaarduitvoeringen zijn voorzien van 16-inch Flexwheels, die door hun design de uitstraling hebben van ‘echte’ lichtmetalen velgen. Lichtmetalen velgen zijn als optie leverbaar. De speciaal voor de Stepway ontwikkelde 16-inch velgen met diamantdesign zijn eveneens optioneel leverbaar voor een nog sterkere crossover-uitstraling.

Modulaire dakdragers

De dakdragers van de Sandero Stepway zijn niet alleen een visueel aantrekkelijke uitrusting, maar ook praktisch en instelbaar. Met een sleutel, te vinden in het handschoenenkastje, kunnen ze eenvoudig en in enkele seconden worden gedemonteerd of omgebouwd tot een dakrek met een draagcapaciteit van 80 kilogram. Dat is net zo veel als bij standaard dakdragers.

Het verfijnde en gepatenteerde systeem is een voorbeeld van alles waar Dacia voor staat: slimme, praktische, eenvoudige en betrouwbare systemen.

Een uniek interieurdesign

De interieurbekleding is voorzien van het Stepway-logo, terwijl de portierpanelen en het dashboard een oranje stoffen inleg en afwerking hebben.

INTERIEUR EN UITRUSTING

Een nieuwe interieurervaring

Het interieur is op alle niveaus aanzienlijk verbeterd: een nog betere kwaliteit van displays, materialen, uitvoering, montage, ergonomie en de toevoeging van nieuwe uitrustingen. De nieuwe Sandero, Sandero Stepway en - bieden nog steeds de meeste ruimte en waar voor hun geld.

Nog meer ruimte

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway bieden achterin drie zitplaatsen voor volwassenen, een 1/3-2/3 in delen neerklapbare achterbank (afhankelijk van de uitvoering) en een bagageruimte die groot genoeg is voor gezinnen. De bagageruimte van de Sandero heeft een inhoud van 328 liter (310+18 liter) en is voorzien van een vlakke vloer met afhankelijk van de uitvoering een in twee posities instelbare vloerhoogte.

De modellen bieden ruimtestandaarden van het hogere marktsegment, mede dankzij de beste beenruimte voor achterpassagiers in hun klasse. De nieuwe Sandero biedt 42 mm meer ruimte dan hun voorganger.

Het interieur heeft nog eens 21 liter aan opbergruimte (een toename van 2,5 liter) met een opbergvak onder de centrale armsteun (1,4 liter), in de voor- en achterportieren en achterop de voorstoelen.

Toegenomen comfort

De hoogwaardige bekleding, het design en de vorm van de nieuwe voorstoelen bieden extra comfort en ondersteuning. Naast de in hoogte instelbare hoofdsteunen kan de bestuurder de hoogte van de zitting (met +/- 35 mm) en de – afhankelijk van de uitvoering - hoogte en diepte van het stuurwiel (met respectievelijk +/- 2,1° en +/- 25 mm) instellen voor een optimale zitpositie. Naar keuze is er een individuele of optioneel een centrale armsteun beschikbaar. De schakelpook is nu korter. De elektrisch bekrachtigde besturing biedt nog meer rijcomfort, in het bijzonder bij krappe bochten en parkeren. Er is 36% minder kracht nodig dan bij de vorige Sandero.

Meer uitrusting

Bij Dacia vinden we dat moderne auto’s niet vol moeten zitten met niet-essentiële zaken. Dacia heeft de nieuwe uitrusting van de nieuwe Sandero en Sandero Stepway ontworpen en ontwikkeld in lijn met de belangrijkste verwachtingen van klanten.

Tot de standaarduitrusting behoren een smartphonehouder (afhankelijk van de uitvoering te verwijderen), een beeldscherm voor de boordcomputer en een stuurwiel met knoppen voor de snelheidsbegrenzer, cruise control en activatie van de automatische verlichting. Zo kan de bestuurder de ogen op de weg en de handen aan het stuur houden, wat zorgt voor meer comfort en veiligheid.

Nieuwe automatische airconditioning met digitaal display, verwarmbare voorstoelen (vanaf april 2021), een handsfree card met ontgrendeling van de achterklep op afstand, elektrische handrem, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter en automatische ruitenwissers zijn allemaal leverbaar. Afhankelijk van de markt behoren ze tot de standaarduitrusting of zijn ze optioneel.

Als primeur zal in 2021 voor het eerst een elektrisch bedienbaar glazen zonnedak leverbaar zijn voor de nieuwe Sandero en Sandero Stepway.

Multimediasysteem: drie systemen die voldoen aan ieders behoeften

De nieuwe Sandero, Sandero Stepway en - bieden drie verschillende multimediasystemen: Media Control, Media Display en Media Nav.

Het Media Control system omvat twee speakers, een Bluetooth- en USB-verbinding en het 3,5-inch digitale TFT-display tussen de tellers. Ook de radio-instellingen worden daar getoond.

Een smartphone kan gemakkelijk geplaatst worden op het dashboard en gebruikt worden als afstandsbediening voor het Media Control systeem. Via de gratis Dacia Media Control app en een Bluetooth- of USB-verbinding biedt het systeem eenvoudig toegang tot de radio, muziek, oproepen, berichten, navigatie-apps en vele andere uitrusting zoals Siri- en Android-stemherkenning.

Ook zonder een smartphone te verbinden met het Media Control systeem zijn radio en het afspelen van bestanden via de USB-poort beschikbaar. De radiobediening zit binnen handbereik op het stuurwiel en het keuzemenu is te bedienen via de knoppen direct daarachter.

Met Media Display is de middenconsole voorzien van een groot, hoog geplaatst 8-inch touchscreen. Het interieur is voorzien van vier speakers. Het scherm is licht naar de bestuurder gedraaid voor een betere zichtbaarheid en ergonomie. Het design is strak en de intuïtieve, makkelijk te gebruiken interface is compatible met Bluetooth en de Android Auto- en Apple CarPlay-systemen voor smartphones. Een nieuw ‘automenu’ biedt toegang tot specifieke instellingen voor de bestuurdersassistentiesystemen.

Media Nav biedt als extra een multimediasysteem dat is voorzien van ingebouwde navigatie en draadloze verbinding voor Apple CarPlay en Andoid Auto. Ook telt het geluidssysteem zes speakers.

VEILIGHEID

Innovatieve veiligheidsuitrusting

Met het modulaire CMF-platform en innovatieve elektronicadesign zijn de nieuwe Sandero en Sandero Stepway voorzien van de nieuwste bestuurdersassistentiesystemen (Advanced Driver Assistance Safety – oftewel ADAS) en veiligheidsuitrusting.

Verbeterde passieve veiligheid

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn de eerste Dacia-modellen die profiteren van een modulair CMF-platform. Dat biedt superieure sterkte en stevigheid en vergroot de bescherming bij een aanrijding. Het betreft zowel de motorruimte (gloednieuwe dwarsdragers en steunen in de onderste structuur) en het inzittendencompartiment. De nieuwe druksensoren en G-sensoren bij de portieren zijn in staat om al vroeg een zijdelingse aanrijding te herkennen. Daardoor kunnen de nieuwe gordijn- en zijairbags sneller activeren en meer bescherming bieden.

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn voorzien van de volgende standaarduitrusting: zes airbags, spankrachtbegrenzers op de gordels, gordelspanners voor en achter en een noodoproepsysteem (SOS-knop vlakbij de interieurverlichting boven de voorruit).

Het frame van de nieuwe voorstoelen is verbeterd en er zijn anti-whiplash-hoofdsteunen gemonteerd die nog betere bescherming bieden.

Effectievere actieve veiligheid

Zichtbaarheid

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn standaard voorzien van automatische verlichting en, afhankelijk van het uitrustingsniveau, automatische ruitenwissers. De LED-koplampen verbeteren de zichtbaarheid en schijnen 37% verder (110 m) en 9% breder (24 m) vergeleken met de halogeenkoplampen van de vorige Sandero.

Bestuurdersassistentiesystemen (ADAS)

Behalve de snelheidsbegrenzer, het ESP-systeem en de op het stuurwiel geplaatste schakelaar voor de cruise control zijn de nieuwe Sandero, Sandero Stepway en - voorzien van state-of-the-art bestuurdersassistentiesystemen:

Emergency Brake Assist: dit is actief tussen 7 en 170 km/u. Een radarsensor aan de voorkant van de auto registreert de afstand tot de voorganger (stilstand of rijdend). Als er een risico is op een aanrijding, dan activeert het systeem een hoorbare en visuele waarschuwing, voordat:

  • de remkracht wordt verhoogd als de bestuurder al remt maar er nog steeds een risico is op een aanrijding;
  • het remsysteem automatisch (sterker) wordt geactiveerd als de bestuurder niet of te laat remt.

Blind Spot Warning: dit is actief van 30 tot 140 km/u en waarschuwt de bestuurder voor aanrijdingen met een voertuig naast of achter de auto bij het wisselen van rijstrook. Een ultrasoon detectiesysteem met vier sensoren (twee voor, twee achter) detecteert bewegende objecten, waaronder auto’s en (motor)fietsen, die zich in de dode hoek van de bestuurder bevinden. Een LED-lampje in de betreffende buitenspiegel knippert dan.

Park Assist: dit systeem bestaat naar wens uit parkeersensoren achter, parkeersensoren voor, een achteruitrijcamera, dynamische hulplijnen en hoorbare waarschuwingen om te helpen met manoeuvreren. Samen met de Blind Spot Warning zitten al deze opties in een optiepakket.

Hill Start Assist: dit voorkomt dat de auto achteruitrolt op een helling. Het systeem blijft twee seconden actief nadat de bestuurder zijn voet van het rempedaal haalt.

PLATFORM EN MOTOREN

VERBETERD BRANDSTOFVERBRUIK EN BETERE RIJEIGENSCHAPPEN

Met een nieuw modulair platform, verbeterd brandstofverbruik en een aansprekend aerodynamisch design vergroten de nieuwe Sandero en Sandero Stepway het rijcomfort, maar verlagen ze de CO2-uitstoot en emissie.

Platform

Het nieuwe modulaire CMF-platform dat wordt gebruikt voor de nieuwe Sandero en Sandero Stepway combineert meer stijfheid en stevigheid met minder gewicht. Zo zorgt het voor minder emissie terwijl het voldoet aan de strengere eisen voor crashtests.

Rijden

De nieuwe Sandero en Sandero Stepway zijn uitgerust met een nieuwe voorwielophanging met dwarsgeplaatste draagarmen die zowel een effectieve schokdemping als beter stuurgedrag bieden. De anti-roleigenschappen zijn verbeterd en de wielbasis is vergroot voor meer stabiliteit in bochten. De nieuwe motorsteunen zijn verbeterd om trillingen in het interieur te minimaliseren.

Een reeks euro 6d-full benzinemotoren

Deze motoren voldoen aan de Euro 6D-Full standaard die op 1 januari 2021 van kracht zal worden.

  • TCe 90: 1,0-liter driecilinder turbomotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of CVT-automaat.
  • TCe 100 BI-FUEL: nieuwe LPG Bi-Fuel 1,0 liter driecilinder turbomotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Benzine en LPG bi-fuel BI-FUEL

Dacia is de enige autofabrikant die voor het gehele modellenaanbod Bi-Fuel-motoren voor LPG en benzine aanbiedt. Deze motoren zijn leverbaar onder het BI-FUEL label. De integratie van deze LPG-technologie, die is beproefd en getest op de TCe 100 BI-FUEL motor, in de Dacia-fabrieken staat garant voor veiligheid en betrouwbaarheid. De fabrieksgarantie, onderhoudskosten en -frequentie en bagageruimte zijn gelijk aan de uitvoeringen met benzinemotor.

Op LPG stoot de nieuwe Sandero BI-FUEL gemiddeld 11% minder CO2 uit dan met een vergelijkbare benzinemotor. Ook heeft hij een actieradius van meer dan 1.300 met beide tanks gecombineerd: 50 liter voor de LPG-tank en 50 liter voor de benzinetank. De LPG-tank is daarmee acht liter groter dan die van de vorige generatie Sandero op LPG (praktische inhoud is beperkt tot 40 liter aangezien de vulhoeveelheid om veiligheidsredenen is gelimiteerd).

Bij Dacia combineert LPG goede rijeigenschappen en comfort met lage CO2-emissie en een grote actieradius. Het voordeel van rijden op LPG is bovendien dat de prijzen aan de pomp een stuk lager zijn dan die van benzine of diesel. De hogere motorrijtuigenbelasting is daardoor al bij geringe jaarkilometrages terug te verdienen.

CVT-automaat

Met de nieuwe CVT-automaat (Continuously Variable Transmission) komen versnellingswissels te vervallen en is de rijbeleving dankzij een betere acceleratie veel responsiever. Deze transmissie vervangt de Easy’R en verlaagt in combinatie met de TCe 90 het brandstofverbruik en de CO2-emissie. Het lagere verbruik is te danken aan de lichtere versnellingsbak en het betere motormanagement.

Stop&Start

Stop&Start is standaard. Het uitzetten van de motor als de auto stilstaat, door bij een automatische transmissie het rempedaal in te trappen of de handmatige transmissie in neutraal te zetten, voorkomt uitstoot, trillingen en geluid. De motor start vrijwel direct weer bij het loslaten van de rem of het intrappen van het koppelingspedaal. Stop&Start kan handmatig worden uitgeschakeld via een knop op de middenconsole van het dashboard.

TECHNISCHE KENMERKEN

Afmetingen

  • Dacia Sandero
  • Lengte: 4.088 mm
  • Breedte: 1.848 mm (2.007 mm met spiegels meegerekend)
  • Hoogte: 1.499 mm
  • Bodemvrijheid: 133 mm geladen
  • Bagageruimte-inhoud: 328 L
  • Dacia Sandero Stepway
  • Lengte: 4.099 mm
  • Breedte: 1.848 mm (2.007 mm met spiegels meegerekend)
  • Hoogte: 1.535 mm (1.587 mm met dakdragers)
  • Bodemvrijheid: 174 mm geladen
  • Bagageruimte-inhoud: 328 L

Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.
Powered by Rovota