De nieuwe Sandero (stepway) in het kort
Zoals Groupe Renault, waar Dacia onder valt, al had aangegeven op Twitter is er vandaag meer informatie gekomen over de nieuwe Sandero. Deze informatie is gegeven in de vorm van een persbericht.
Dit betekent dus dat de officiële "lancering" dus nog op een later tijdstip gaat plaatsvinden. Ondertussen kijken we eens naar de informatie die is vrijgegeven.
Het eerste dat opviel aan de persfoto's: Daar waar de vorige Stepway een verhoogde versie was van de gewone Sandero zijn er nu veel grotere veranderingen tussen de beide versies.
[image=set,2020,New Sandero (Stepway),full]new_dacia_sandero_3th_gen-001.jpg[/image]De Stepway heeft niet alleen een ander vormgegeven bumper, ook de motorkap is anders van vorm. Deze nieuwe motorkap van de Stepway heeft veel meer weg van de Duster. Hiermee lijkt de Stepway direct veel "dikker". En in het midden boven de kentekenplaat prijkt trots de naam van deze variant.
[image=set,2020,New Sandero (Stepway),full]new_dacia_sandero_3th_gen-012.jpg[/image]De koplampen hebben duidelijke dagrijverlichting aan boord die eindigt in een V-vorm, of zoals anderen zeggen in een Y-vorm. Deze lijn loopt weer mooi door in de grille.
[image=set,2020,New Sandero (Stepway),full]new_dacia_sandero_3th_gen-002.jpg[/image]De gebruikelijke "skidplate" in zilvergrijs is ook weer van de partij met uiteraard een gewijzigd uiterlijk. In het ondergedeelte van de bumper is een vierkante plaat te zien. Dit doet vermoeden dat er bijvoorbeeld adaptive cruise control mogelijk is.
[image=set,2020,New Sandero (Stepway),full]new_dacia_sandero_3th_gen-008.jpg[/image]Ook 6 sensoren zijn zichtbaar in de voorbumper. 2 daarvan aan de zijkant, twee net naast de mistlampen en de overgebleven twee zitten in het raster linksonder en rechtsonder van de kentekenplaat.
De knipperlichten bevinden zich nog steeds op de spatborden en zijn dus niet naar de spiegels verplaatst. De handgrepen zijn aangepast; daar waar de huidige versie een beetje slap aanvoelde en naar bovengetrokken moest worden om de deur te openen is er nu een versie gemonteerd die je naar buitentrekt. Ongetwijfeld zal deze steviger aanvoelen.
[image=set,2020,New Sandero (Stepway),right]new_dacia_sandero_3th_gen-003.jpg[/image]Kijken we eens goed naar de voorruit dan valt ons nog meer op. Het eerste wat in het oog springt is de unit direct achter de binnespiegel. Hier zouden hieel goed een lichtsensor en/of regensensor hun plek kunnen vinden.
Maar als je nog iets verder kijkt, recht onder de spiegel, dan zie we daar iets verschijnen wat wel eens een hele verbetering zou kunnen betekenen voor de veiligheid.
Het lijkt er namelijk op dat bijna bovenop het dashboard een groot multimediascherm is geplaatst! Dit zou betekenen dat je een veel beter zicht hebt op een navigatiescherm; je hoeft je ogen minder ver van de weg te halen. En dit komt de veiligheid ten goede.
[image=set,2020,New Sandero (Stepway),right]new_dacia_sandero_3th_gen-004.jpg[/image]Consequentie is dat de luchtuitstroomopeningen in het dashboard iets lager komen te liggen. Ik hoop echter wel dat de overige knoppen aanwezig blijven en niet zoals bij Tesla ook op het scherm komen. Nu kun je de knoppen namelijk blindelings vinden, ook in het donker.
Nu zijn dit natuurlijk nog "renders" en het uiteindelijke resultaat zou kunnen afwijken. Ook wordt er vaak onderscheid gemaakt in het land van levering. Niet elke optie of kleur wordt in elk land geleverd. Deze staan in elk geval op lichtmetaal.
[image=set,2020,New Sandero (Stepway),right]new_dacia_sandero_3th_gen-009.jpg[/image]De uitrusting van beide modellen zal grotendeels overeenkomen als we de afbeeldingen goed bekijken. Bij de Sandero zien we aan de achterzijde maar liefst 6 sensoren gemonteerd zitten. of dit allemaal gewone parkeersensoren zijn of dat ze ook in gebruik zin voor dode hoek herkenning zullen we achter gaan komen zodra de brochures en prijslijsten worden vrijgegeven.
Over de achterzijde van de Stepway kunnen we nog niet veel zeggen. De achterlichten zullen waarschijnlijk overeenkomen maar gezien de verschillen aan de voorzijde hoeven de achterzijden niet met elkaar overeen te komen. Camera's heb ik nog niet kunnen ontdekken dus 360 graden view zal voorbehouden blijven aan de Duster.