Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

Gaan we voor Diesel, Benzine of toch Bifuel?

02-08-2020
RichardMCV
Overig
3

Voor de diesel kunnen we kort van stof zijn: Dacia levert in Nederland alleen nog de Dokker VAN met een dieselmotor. De landen om ons heen hebben de diesel nog wel in de verkoop voor de overige modellen.

En benzine? Wil je een Duster dan zijn er alleen maar Bifuel-varianten. Wil je een Lodgy? Dan heb je alleen de TCe versies.

De Sandero kent ook alleen nog de Bifuel-varianten. En ook de Logan MCV is alleen leverbaar in de combinatie met benzine en LPG (let wel: de Logan MCV is alleen nog uit voorraad leverbaar!).

Het rijden op LPG verschilt niet echt ten opzichte van rijden op benzine. De manier van tanken is wel anders. De gastank van de Sandero is gemonteerd op de plaats van het reservewiel. Hij kost je dus geen laadruimte. Nadeel: je hebt niet de beschikking over een reservewiel.

Tegenwoordig is het een trend om geen reservewiel meer te hebben. Soms nog een thuiskomertje of meestal een pompje. Zit je echter op de route naar het zonnige zuiden en je krijgt een lekke band (zelf ervaring mee in Frankrijk) dan heb je wel een uitdaging. Daarom hebben mijn Lodgy en de Sandero van mijn vrouw gewoon een volwaardig reservewiel.

Op LPG rijden doen we omdat het vanaf een bepaald aantal kilometers per jaar goedkoper wordt dan rijden op benzine. Kijken we naar de prijzen dan zien we dat op moment van het maken van dit artikel de gemiddelde prijs voor Euro 95 op 1,661 euro/liter staat en voor LPG staat de gemiddelde prijs op 0,783 euro/liter.

Met andere woorden: vanaf de eerste tankbeurt bespaar je geld. Immers, een volle tank benzine kost je ongeveer 83 euro; een volle tank LPG kost je ongeveer 27 euro.

Tegenover een lagere prijs voor LPG staat wel een wat hoger bedrag voor de houderschapsbelasting.

Omdat er hier in Nederland ingezet wordt op elektrisch rijden zie je wel dat het aantal LPG-stations langzaam minder wordt maar er zijn er meer dan voldoende. In bijvoorbeeld Italië, Duitsland, Frankrijk en België is een landelijk dekkend netwerk.

Mocht je nadenken over het aanschaffen van een nieuwe Dacia op LPG? Wacht dan niet te lang want tot 31-08-2020 krijg je er gratis 2 jaar extra garantie bij.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
PPJ
05-08-2020 om 19:48

Beste BlueThunder,
v.w.b. Het verbruik van de 1.3TCE 130 heb ik na bijna 30.000 km in 8 mnd gelukkig goed nieuws voor je/jullie.
Mijn, aan de pomp gemeten, gemiddelde ligt op 1:17,8! met een gemiddelde snelheid van 76 km/u over diezelfde 30.000 km. Wel 85% snelweg km’s, maar zelfs rondom huis haal je gemakkelijk 1:16. En inderdaad een zeer fijne en krachtige motor. Zelfs met 1.400 kg er achter geen punt. Ik ben super tevreden 😊

Avatar
Redactie
RichardMCV
04-08-2020 om 21:43

Wat zie ik over het hoofd dan? ik zit op de Dacia Duster configuator en zie vier versies:
DUSTER TCe 100 Bi-Fuel Essential
DUSTER TCe 100 Bi-Fuel Comfort
DUSTER TCe 100 Bi-Fuel Prestige
DUSTER TCe 100 Bi-Fuel Série Limitée 15th Anniversary.

Avatar
Clublid
BlueThunder
03-08-2020 om 11:27

"En benzine? Wil je een Duster dan zijn er alleen maar Bifuel-varianten."
Op de website van Dacia kun je nog gewoon de Tce 130GPF en 150GPF aanklikken, dus de 1.3 4cilinder met 130 pk og 150 pk.
Dit zijn wel de fijnste motoren voor de Duster trouwens. Niet de goedkoopste in gebruik dat is waar... Maar ja een beetje power is ook wel lekker.

Powered by Rovota