Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Handleiding aanvragen
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

Het interieur van de nieuwe Sandero

03-10-2020
RichardMCV
Dacia Sandero
0

Bij het ontwerpen van de nieuwe Sandero heeft Dacia het zich nou niet direct makkelijk gemaakt. Praktisch elk onderdeel is wel aangepakt. En toch is de auto heel herkenbaar gebleven. Evolutie boven revolutie dus.

New Dacia SanderoBij het ontwerpen zijn er ook wat spelregels die door anderen zijn opgelegd. Zo moeten alle auto's tegenwoodig worden voorzien van Ecall. Praktisch gezien betekent dit dat er een centrale plek moet worden gezocht in de auto waar men goed bij kan, zelfs als de auto onverhoopt op de kop zou eindigen.

De meest logische plek is dan ook tussen de beide zonnekleppen, boven de binnenspiegel. De precieze werking gaan we nog wel lezen zodra de eerste auto's bij de dealers staan.

Bij de afdeling "entertainment" is ook extra variatie aangebracht. Zo heb je niet langer een 2DIN multimedia systeem. Overigens is de term "2DIN" eigenlijk niet juist. Deze term is ontstaan toen men vroeger veel losse autoradio's leverde. Het sloeg namelijk op de inbouwmaat van de radio.

New Dacia SanderoNu kun je bij de Sandero kiezen voor "Media Control" of het MediaNAV systeem. In het eerste geval heb je op het dashboard een centrale klep met een klein opbergvak. De klep hiervan is verend gemaakt zodat je in de opening van het opbergvak je smartphone kunt klemmen en verbinden via bluetooth met de auto.

New Dacia SanderoHet MediaNAV systeem is niet langer in het dashboard ingebouwd. Dit betekent namelijk altijd een gevecht met de luchtroosters om de beste plek. Gevolg is dan dat het scherm best wel laag in het dashboard zat waardoor het slecht af te lezen was. Nu zit datzelfde systeem bijna bovenop het dashboard.

Het direct zicht op het scherm is daarmee sterk verbeterd. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Het bijna bovenop het dashboard plaatsen betekent ook dat het zicht door de voorruit wel minder is.

New Dacia SanderoLiefhebbers van een potje driften zullen de Sandero links laten liggen. In plaats van de gewone handrem is er nu een elektrische variant van de hendel gemonteerd in de vorm van een knopje. Aan de handrem trekken is er dus niet meer bij. Waarom er gekozen is voor deze variant weet ik niet, ik heb ook nog geen idee waar mijn voorkeur ligt.

New Dacia SanderoDe verstelling van de spiegels is verplaatst van links naast het stuur naar de controleunit van de ramen die in de deur van de bestuurder gemonteerd zit. Op deze module kun je kiezen voor de linker- danwel de rechterspiegel om vervolgens met een soort van joystickknop de spiegels in te stellen.

New Dacia SanderoOok het grafische middendeel van de tellerunit is aangepakt. In de Duster kwam dit type display als eerste naar voren en in de Sandero is deze ge-evolueerd naar een nog modernere variant. Ook de mogelijkheden van dit display zijn veranderd. Maar ook hier geldt dat hiervoor nog moeten wachten op de handleiding om alle functies te weten te komen.

Ook keyless entry is mogelijk bij de nieuwe Sandero. Of dit afhangt van de versie, optioneel te bestellen is op alle versies of dat het standaard is weet ik nog niet. Wel heb ik gezien dat de fysieke sloten op de deuren en de achterklep verdwenen zijn. De handgrepen die nu gemonteerd zijn waren al langer gemeengoed op de diverse Renaults en hebben een noodslot achter een kapje zitten.

Dan de laadruimte. Hier vinden we een laadvloer die in twee hoogtes instelbaar is, afhaneklijk van het uitrustingsniveau neem ik aan, net als de deelbare 60/40 rugleuning. Ook bagage-haken zijn aanwezig voor hengsels van boodschappentassen.

New Dacia SanderoWat wel heel nieuw is, is de gordel voor de middelste plek op de achterbank. Deze komt niet langer vanuit het plafond maar vanuit de rugleuning zelf! Dit heeft als grote voordeel dat het een duidelijk sysyteem is. Het oude systeem moest je namelijk vanuit de ruimte achter je naar voren halen en door een oog halen om het te laten functioneren.

De bezetting van de knoppen op het multifunctionele stuur is afhankelijk van de uitvoering. Het stuur is zowel in hoogte als in diepte instelbaar. De sandero is ook het eerste model dat een deel stoffen bekleding op het dashboard. De feel and look zal dus heel anders zijn.

Hieronder vind je een aantal willekeurige afbeeldingen uit het interieur van de nieuwe Sandero:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.
Powered by Rovota