Dacia Duster

Software in de nieuwe Dacia's

26-09-2020
RichardMCV
Overig
0

Hoe nieuwer de auto, hoe meer software er in aangetroffen wordt. En dat is bij Dacia niet anders. De nieuwe Sandero en logan zullen ook weer meer software aan boord hebben dan de huidige generatie.

Software brengt luxe in de auto doordat er van alles geregeld kan worden. Neem bijvoorbeeld Tesla. Deze kent de functie "OTA". Dit staat voor "over the air". Tesla kan op afstand de software van de auto's aanpassen.

En zo hebben diverse merken hun eigen oplossingen. Maar zoals altijd hebben voordelen ook nadelen. Als we kijken naar "keyless entry" dat bijvoorbeeld leverbaar is op de huidige Duster dan is in veel gevallen het signaal op te vangen, te manipuleren om vervolgens er voor te zorgen dat iemand anders de auto kan openen of er zelfs mee kan weg rijden.

Daar waar men vroeger zich fysiek toegang moest verschaffen tot een auto door bijvoorbeeld een deur te forceren (en dus schade aanbrengen) kan dat tegenwoordig steeds vaker op afstand al geregeld worden.

En dat brengt dus een uitdaging met zich mee. Enerzijds willen de fabrikanten de auto's volstoppen met technologie die de klant "wil hebben", anderzijds geeft dit criminelen ook meer mogelijkheden. Hoevaak lezen we immers niet dat er bedrijven gehackt zijn?

Als je kijkt naar het artikel dat ik op 24-06-17 hier op de website heb gezet dan zie je dat ik door middel van extra software een aantal functie heb geactiveerd in mijn Lodgy. Ik heb dit gedaan door mijn laptop via een kabel te verbinden met de OBD poort van de auto.

Maar we komen op een punt waar het steeds gevaarlijker wordt. Immers, als een crimineel er in zou slagen om de bediening van de auto op afstand over te nemen dan gaat er iets niet goed. Dit zal een fabrikant dan ook willen voorkomen.

Hier moet dus regelgeving voor komen. De EU heeft zich hier mee bemoeid, al een tijdje geleden. Met als resultaat: EU-verordening 858/2018. Dit document (218 pagina's) beschrijft de verplichtingen waaraan een fabrikant moet voldoen inzake de veiligheid van de auto.

Steeds meer autofabrikanten beschermen de coderings- en programmeerfuncties via de OBD-interface tegen ongeoorloofde toegang, bijvoorbeeld via een tester van meerdere merken. Fiat was een pionier op dit gebied en Daimler en Volkswagen volgen momenteel dit voorbeeld (bijv. Golf 8). Anderen zullen volgen, omdat de EU-Commissie voertuigfabrikanten met EU-verordening 858/2018 heeft verplicht om nieuw geregistreerde voertuigtypes te beschermen tegen onbevoegde toegang door de voertuigelektronica vanaf september 2020 te beschermen.

Dit geldt nu ook voor de komende generaties van de Dacia-modellen. Bij Renault zijn de nieuwe Captur-, Clio- en Zoe-modellen al uitgerust met een beveiligingssysteem dat het dataverkeer tussen de OBD-aansluiting en de ingebouwde regeleenheden filtert. In de standaardstatus kunnen alleen parameters / fouten worden gelezen en fouten worden verwijderd in de besturingseenheden.

Als het gaspedaal kort na het inschakelen van het contact twee keer wordt ingedrukt, schakelt het veiligheidssysteem nog enkele functies in. Dit zijn bijvoorbeeld zogenaamde actuatortests, waarbij je door middel van softwarecommando's voor het testen kort diverse functies (verlichting, ruitenwissers, controlelampen, relais, pompen ...) kunt aansturen.

Voor alle andere maatregelen, zoals het updaten van de regeleenheden of het wijzigen van configuraties, is online autorisatie via het Renault-netwerk vereist. Door deze online autorisatie wordt het heel moeilijk gemaakt om zonder een dealer nog wijzigingen aan te brengen.

De wijzigingen die ik zelf heb aangebracht zullen naar alle waarschijnlijkheid straks dus niet meer mogelijk zijn. En dat is natuurlijk wel een goede zaak. Ook Dacia gaat met de tijd mee. De tijd van de eerste generatie Logan's ligt dan ook al weer een hele tijd achter ons.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.