Dacia gaat kleur bekennen
Zo, op een mooie warme avond denk ik even rustig de email te checken. Kom ik even bedrogen uit! Meteen het eerste bericht is raak. Als club krijgen we regelmatig berichten van het daciafront, zowel in het Engels als Nederlands.
Het eerste bericht: "Dacia luidt nieuw tijdperk in". Ah, mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Maar dan het tweede bericht: "Dacia new visual Identity". Onmiddelijk moet ik aan de nieuwste conceptcar (de Bigster) denken van Dacia en heb zoiets van: "het zal toch niet..."?
Maar het blijkt waar te zijn. En... Het is ook nog eens onmiddelijk doorgevoerd op alle websites van Dacia. Of je nu op de Franse, Duitse, Spaanse, Portugese of Nederlandse website kijkt van Dacia, de kleur blauw is overal verdwenen en vervangen door groen! Maar het meest opvallende is wel de logo-wijziging.
We gaan komend jaar het nieuwe logo zien op de auto's. Dat betekent dat de voorzijdes zullen worden aangepast aan de nieuwe huisstijl. Alle dealers zullen moeten gaan ombouwen. Dat zal nog een werkje worden.
Om jullie de officiele informatie niet te onthouden volgt hier het persbericht dat vanmiddag uitgebracht is:
DACIA LUIDT NIEUW TIJDPERK IN
Sinds zijn ontstaan heeft Dacia voortdurend de regels doorbroken. Vanaf nu presenteert het merk zich op een nieuwe, assertievere, eigentijdse en authentieke manier. Het is het begin van een nieuw tijdperk en een nieuw hoofdstuk in de historie van Dacia.
NIEUWE AMBITIES
Dacia verklaarde begin 2021, toen het zijn nieuwe strategie aankondigde, dat dit het begin is van een nieuw hoofdstuk in zijn historie. Een nieuw hoofdstuk dat wordt weerspiegeld in het nieuwe logo, embleem, kleuren en domeinen. Toch blijft het merk trouw aan zijn oorsprong. Terwijl de ingrediënten achter het succes van Dacia hetzelfde blijven, krijgt het merk een nieuwe uitstraling die zijn waarden weerspiegelt: eenvoud, authenticiteit en robuustheid, altijd tegen een eerlijke prijs.
Denis Le Vot, CEO van Dacia: “Het is een merk dat definieert wat essentieel is in de auto-industrie.” Een merk dat zowel ‘toegankelijk’ als ‘aantrekkelijk’ is. Zijn positie op de markt is nog steeds even uniek als op de dag dat het allemaal begon en zal de komende jaren alleen maar sterker worden.
NIEUWE VISUELE IDENTITEIT
De vernieuwing van Dacia wordt vertaald met het nieuwe logo (volledige naam) en een nieuw embleem (verbonden ‘D’ en ‘C’), uitingen van een onderscheidend en assertief merk. Deze twee nieuwe designelementen zijn gecreëerd door het designteam met de wens om de essentie van het merk tot uitdrukking te brengen. Een essentie die voor Dacia sinds het begin de leidraad is geweest.
Het logo, dat centraal staat in de nieuwe visuele identiteit, straalt robuustheid en stabiliteit uit. De vorm van de letters is opzettelijk verfijnd – de D en de C zijn spiegelbeelden van elkaar – en weerspiegelt de focus op het essentiële en de slimme benaderingswijze van het merk. De geometrische lijnen van het logo geven een gevoel van mechanische beweging aan de letterreeks.
Het embleem geeft de essentie van het logo weer door de D en de C samen te brengen, als schakels van een ketting die aan elkaar zijn gekoppeld. Het nieuwe embleem is een krachtig en betekenisvol beeld dat gemakkelijk te herkennen is, ook van een afstand. Deze twee nieuwe uitingen zijn gemakkelijk te begrijpen en zitten vol betekenis. Ze weerspiegelen het robuuste karakter van de modellen van Dacia, een eigenschap die miljoenen klanten dagelijks op waarde weten te schatten.
De grafische vormgeving is opzettelijk gereduceerd om eraan te herinneren dat Dacia een merk is dat zich op de essentie concentreert. Elk afzonderlijk deel past bij de andere delen om een samenhangend geheel te vormen, terwijl nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd voor meer digitale content. Net als het merk dat ze vertegenwoordigen, zijn de grafische ontwerpelementen robuust en flexibel. Een voorbeeld: de pijlachtige D in het logo leidt de blik naar de essentiële kern van het ontwerp en verwijst naar het gevoel van beweging dat wordt gecreëerd door een toekomstgericht merk.
DACIA GAAT VOOR GROEN
Het kleurenschema, opgebouwd rond de kleur kakigroen, verwijst naar de band van het merk met de natuur – een krachtige referentie voor onze klanten en een omgeving waarin modellen zoals de iconische Dacia Duster het beste tot hun recht komen.
Secundaire kleuren vullen het gamma aan:Drie meer aardse kleuren: donker kaki, terracotta, zand. Twee andere secundaire kleuren – fel oranje en fel groen – vullen het gamma aan met een meer ‘tech’ gevoel De essentie van het merk wordt ook belichaamd door de nieuwe iconografie, die symbool staat voor de behoefte aan vrijheid, het opladen van je eigen batterij en het terugkeren naar de basis. Deze fundamentele behoeften worden door velen gevoeld, ze dwingen ons om ons te concentreren op wat echt belangrijk is en om alles wat overbodig is kwijt te raken. Dacia, Tout. Simplement.
GEFASEERDE INVOERING
Vanaf juni 2021 zal de nieuwe merkidentiteit gefaseerd worden ingevoerd via verschillende communicatiekanalen: websites, reclames, brochures… De Dacia-dealers schakelen vanaf begin 2022 geleidelijk over naar de nieuwe merkidentiteit. De modellen dragen vanaf de tweede helft van 2022 het nieuwe logo en embleem.