Dacia Jogger: de 7-zitter opnieuw uitgevonden
Al een tijdje was bekend dat er weer een nieuwe auto zat aan te komen bij Dacia. En dan hebben we het niet over de Bigster-conceptcar. De Logan MCV heeft al het veld moeten ruimen, en datzelfde zal ook gaan gelden voor de Lodgy.
Maar vandaag was het dan zover: de wereld mocht de nieuwe telg bewonderen. Tijdens de IAA in München werd de nieuwe 7-zitter, de Jogger, onthuld.
Kijk je naar het dashboard en de voorzijde dan zou je kunnen denken dat er een Sandero Stepway van de nieuwste generatie staat. Eigenlijk is de Jogger de station-variant van de Sandero Stepway. Onderstaand vind je het persbericht dat vandaag is uitgegeven:
Introductie
Dacia geeft zijn ambities in het C-segment vorm met een nieuwe zevenpersoons gezinsauto. De Dacia Jogger is de vierde pilaar onder de productstrategie van Dacia. Dacia werkt nu aan een nieuwe grote gezinsauto met plaats voor zeven personen, die het gamma van de onlangs gepresenteerde, volledig elektrische stadsauto Spring, de compacte Sandero en de nieuw Duster nog verder aanvult. Het nieuwe model is onderdeel van de strategie van Dacia om het modellengamma te vernieuwen; tegen 2025 verschijnen er nóg twee nieuwe modellen.
De Dacia Jogger is een veelzijdige gezinsauto die het beste van de diverse modelvarianten verenigt: de lengte van een stationwagon, de ruimte van een MPV en de stoere looks van een SUV. Het nieuwste Dacia-model vormt een segment op zichzelf en is een volwaardig lid van de Dacia-familie, met de beste verhouding voor wat betreft prijs en interieurruimte en de veelzijdigheid van een alleskunner.
Met een naam die associaties oproept met sport, avontuur en positieve energie helpt de Dacia Jogger de nieuwe merkidentiteit verder uit te dragen. De naam is kort, modern en internationaal en is een verwijzing naar zijn robuustheid en de veelzijdigheid. De Dacia Jogger geeft zijn bestuurder het gevoel dat hij een vriend voor het leven is voor zowel het dagelijkse leven van zijn gezin als voor avontuurlijke uitstapjes en het buitenleven.
Vanaf de introductie biedt de Dacia Jogger keuze uit twee motoren die voldoen aan de Euro 6D Full-emissienorm. De eerste is de TCe 100 Bi-Fuel LPG-motor en de tweede is de nieuwe TCe 110-benzinemotor voor extra vermogen en trekkracht. Dacia is de enige autofabrikant die zijn volledige modellengamma aanbiedt met keuze uit benzinemotoren en LPG Bi-Fuel-motoren.
Begin 2023 verschijnt de Dacia Jogger ook met een hybride-aandrijflijn en daarmee wordt dit de meest toegankelijke zevenpersoons hybride auto op de markt.
Bestellen is naar verwachting mogelijk vanaf winter 2021, in ongeveer dertig landen, vooral in Europa, maar ook in Turkije en Israël. Vanaf begin 2022 staat de Dacia Jogger bij de Dacia-dealers. Prijzen worden later bekendgemaakt.
Meest betaalbare gezinsauto in het C-segment met Off-Road uitstraling
Bij het opnieuw bedenken van de gezinsauto hield Dacia rekening met de aantrekkingskracht van avontuurlijke belevenissen in de natuur en het rijden van lange afstanden. Maar ook met de uitdagingen van het moderne gezinsleven. Met de lengte van een stationwagon, de interieurruimte van een MPV en de stoere looks van een SUV is de Dacia Jogger een ideale auto voor avontuurlijke uitstapjes.
De voorzijde van de Dacia Jogger valt op door een brede grille, uniek voor een Dacia, brede spatborden met de wielkasten ver in de hoeken van de carrosserie, en een vlakke, geprofileerde motorkap. De wielen die de wielkasten optimaal vullen en de achterspoiler zorgen voor een dynamisch uiterlijk. Dankzij de verticaal geplaatste achterlichten is de breedte van de achterklep maximaal. Bovendien accentueren de achterlichten de spreekwoordelijke schouders van de auto, die daarmee ook optisch breed en standvastig overkomt.
De Dacia Jogger heeft outdoor-looks dankzij de dakrails, de krachtig gevormde wielkastranden en de grote bodemvrijheid van 200 mm (onbeladen), waardoor hij op elke ondergrond goed uit de weg kan.
Riante afmetingen
Met zijn grote wielen (diameter 660 mm) en hoge banden ziet de Dacia Jogger er solide en stoer uit. Zijn wielbasis van maar liefst 2.897 mm, hoofdruimte van 912 mm en de verticale achterzijde maken een zeer ruim interieur en een grote bagageruimte mogelijk. De extra brede achterportieren maken de achterbank gemakkelijker toegankelijk en ruimer. Met zijn lengte van 4.547 mm is de Dacia Jogger het langste model in het Dacia-modelaanbod. Daarmee is de auto bijzonder geschikt voor gezinnen die een zeer veelzijdige auto zoeken.
Kenmerkende Y-vormige verlichting
De verlichting aan de voor- en achterzijde zijn voorzien van nieuwe Y-vormige lichtsignatuur van Dacia. De dagrijverlichting en de dimlichten zijn voorzien van LED-techniek. Daardoor verbruiken ze niet alleen minder energie, LED-verlichting biedt ook beter licht en betere zichtbaarheid, zowel overdag als in het donker.
Modulaire dakrails
Afhankelijk van de uitvoering is de Dacia Jogger uitgerust met modulaire dakrails, die met slechts enkele handelingen kunnen worden aangepast. Met het oog op zeer uiteenlopende behoeften kunnen deze tot wel 80 kilogram dragen, bijvoorbeeld fietsen, ski’s, een dakbox etc. Het ingenieuze systeem, dat ook gepatenteerd is, illustreert het karakter van Dacia: slim, praktisch, eenvoudig en economisch.
Praktisch in elk detail
De Dacia Jogger staat op fraai gevormde Flex Wheels – stalen wielen met het uiterlijk van lichtmetaal – die samen met de banden de wielkasten perfect vullen. Lichtmetalen 16-inchwielen zijn ook leverbaar. De ranke portiergrepen zijn ergonomisch van vorm en de knop van de elektrisch bedienbare achterklep is verborgen onder een sierelement op de achterzijde van de auto – voor een fraai uiterlijk én gebruiksgemak.
Ruimte en comfort in elk opzicht
De Dacia Jogger biedt alle ruimte en veelzijdigheid die gezinnen nodig hebben en verwachten in het dagelijks leven. Zo is er in totaal 24 liter gemakkelijk bereikbare bergruimte voorin, op de tweede en zelfs de derde zitrij!
Groot dashboard
De Dacia Jogger wordt aangeboden in diverse uitrustingsniveaus, te weten Essential, Comfort en een speciale Launching Edition; de Jogger Xtreme. De Dacia-designers hebben de Comfort en Launching Edition uitgerust met een stoffen strip die over de gehele breedte van het dashboard loopt. Het instrumentenpaneel en het multimediascherm bevinden zich boven de strip en de gemakkelijk bereikbare bedieningselementen (airconditioning en assistentiesystemen) eronder. Dezelfde stof komt terug op de middenarmsteun en de armsteunen in de voorportieren.
Comfort voor iedereen aan boord
Afhankelijk van de uitvoering profiteren de passagiers op de tweede zitrij van wegklapbare tafeltjes en bekerhouders. De tafeltjes zijn met 70 mm uit te schuiven. De tweede zitrij is tevens voorzien van twee ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
De twee passagiers geheel achterin hebben ieder hun eigen stoel met een armsteun en een grote ventilatieruit die ook extra uitzicht biedt. De kantelruit biedt een extra ventilatiemogelijkheid voor de passagier. Elke zitrij is voorzien van een plafondlampje. De zithoogte (+55 mm tussen de eerste en tweede zitrij en +25 mm tussen de tweede en derde zitrij) biedt nog meer zitcomfort achterin.
Overal opbergruimte
De Dacia Jogger biedt in totaal 24 liter opbergruimte, verdeeld over diverse plekken in het interieur. De belangrijkste zijn het afsluitbare dashboardkastje van 7 liter, de flessenhouders van 1 liter voorin en achterin, zes bekerhouders en optioneel een afsluitbare middenconsole met een inhoud van 1,3 liter.
Geprofileerde en verstelbare zitplaatsen
Comfort is ook een sterk punt van de Dacia Jogger. De stoelen zijn geprofileerd om optimale ondersteuning te bieden voor zowel bestuurder als passagiers. Voor de ideale zitpositie kan de bestuurder zijn stoel in hoogte (+/- 35 mm) verstellen en het stuurwiel zowel in hoogte (+/- 2,1°) als diepte (+/- 25 mm). Een extra middenarmsteun met bergruimte is optioneel leverbaar.
Ongekende ruimte enflexibiliteit van het interieur
Met drie zitrijen kan de Dacia Jogger zeven volwassenen vervoeren. Als een echte allrounder zijn er meer dan zestig configuraties van het interieur mogelijk! De Dacia Jogger staat dag in, dag uit klaar voor gezinnen waarvan de samenstelling per dag, week, maand of jaar kan variëren.
Veelzijdige auto
De driepersoons achterbank is gedeeld neerklapbaar (2/3-1/3) en op de derde zitrij zijn beide zitplaatsen apart neerklapbaar en uitneembaar. De Dacia Jogger biedt een laadvolume tot wel 1.819 liter (VDA) met de achterbank neergeklapt!
Uitstekende toegankelijkheid, ook naar derde zitrij
Met zijn lengte van 4.547 mm en wielbasis van maar liefst 2.897 mm is de Dacia Jogger de ruimste auto in zijn segment. De zitplaatsen op de tweede zitrij zijn ontwikkeld met het oog op comfort en bieden met 758 mm, gemeten vanaf de grond, dezelfde zithoogte als de voorstoelen. Bovendien biedt de tweede zitrij ook ruim voldoende beenruimte. De derde zitrij is gemakkelijk toegankelijk dankzij het omklapmechanisme van de tweede zitrij. De hoofd- en knieruimte op de derde zitrij (855 en 127 mm) behoren tot de grootste van alle zevenzitters op de markt. Ook op de derde zitrij kunnen twee volwassenen comfortabel plaatsnemen.
Praktische en flexibelebagageruimte
In de vijfpersoonsversie is de bagageruimte 708 liter (VDA, tot de bovenkant van de rugleuning). In de zevenpersoonsversie is dat 160 liter (VDA) en 565 liter (VDA) met de derde zitrij neergeklapt. Dankzij de hoogte van de bagageruimte (661 mm) en de lengte van de laadvloer (1.150 mm) past ook achter in de zevenzitter eenvoudig een kinderfietsje of kinderwagen zonder dat die moet worden gedemonteerd – alleen een van de twee achterste zitplaatsen moet dan worden neergeklapt.
Ook de sportuitrusting, gereedschappen en huisdieren kunnen eenvoudig mee als de derde zitrij is verwijderd. De bagageruimte is voorzien van elastische banden en vier sjorogen om voorwerpen achterin eenvoudig en veilig vast te zetten. Er is ook een 12-volt stopcontact. Verder is de Dacia Jogger ook voorzien van drie tashaken, twee in de bagageruimte en een bij de voorpassagier (ideaal om bijvoorbeeld een handtas aan op te hangen).
Multimedia: veel keuzemogelijkheden
De Dacia Jogger biedt keuze uit drie multimedia-opties, zodat iedereen het juiste systeem kan kiezen. Dat zijn de slimme Media Control, geschikt voor bediening met smartphone, Media Display met een grote 8-inch touchscreen en smartphone-integratie, en tot slot Media Nav met navigatie en draadloze wifi-connectiviteit voor Apple CarPlay en Android Auto.
Media Control: universeel toegankelijk multimediasysteem
Media Control, standaard op de Essential-versie, is een volwaardig multimediasysteem met twee speakers, een houder voor de smartphone geïntegreerd in het dashboard, Bluetooth, een USB-poort, bedieningsknoppen op het stuurwiel en weergave van radio-informatie op de 3,5-inch TFT-display van de boordcomputer.
Het systeem biedt extra functies als het is gekoppeld aan een smartphone met de gratis Dacia Media Control-app. De app maakt gebruik van de GPS op de smartphone voor navigatie en biedt veel eenvoudiger toegang tot functies als radio, muziek, telefoon, berichten en talloze andere, zoals spraakgestuurde assistentie van Siri of Android. Voor veiliger rijden verloopt de bediening via knoppen op of direct achter het stuurwiel.
Een paar stappen verder:Media display en media NAV
De Comfort- en Xtreme-versies worden geleverd met het Media Display-systeem. Dat omvat vier speakers, een USB-poort en een 8-inch touchscreen, hoog op het dashboard en licht naar de bestuurder gericht voor optimale zichtbaarheid en ergonomie. De intuïtief te bedienen en gebruiksvriendelijke interface biedt Bluetooth en is geschikt voor Android Auto en Apple CarPlay. De ‘Car’-tab biedt toegang tot bepaalde instellingen van de geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS).
De optionele Media Nav is een upgrade van het Media Display systeem en voorziet de Dacia Jogger van navigatie in de auto en draadloze wifi-connectiviteit voor Apple CarPlay en Android Auto. Het audiosysteem omvat zes speakers en twee USB-poorten.
Alles wat belangrijk is, is standaard aan boord
De Dacia Jogger biedt gezinnen precies wat ze nodig hebben op het gebied van connectiviteit met de houder voor de smartphone, een digitale 3,5-inch TFT-display en afhankelijk van de uitvoering tot wel drie 12-volt stopcontacten om elektronische apparaten op te laden. De standaarduitrusting omvat automatische verlichting, alsook knoppen op het stuurwiel voor de bediening van de cruisecontrol en de snelheidsbegrenzer.
Optionele extra's
Optionele extra uitrusting voor de Dacia Jogger zijn onder meer verwarmbare voorstoelen, automatische airconditioning met een digitale display, een handsfree keycard waarmee de achterklep op afstand kan worden ontgrendeld en – om de auto in het donker te vinden – een automatische verlichtingsfunctie. Maar ook automatische ruitenwissers, elektrische parkeerrem, een achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing en parkeerassistentie voor en achter.
Modern platform met focus op veiligheid
De Dacia Jogger is gebouwd op een modern platform en voorzien van een versterkte carrosserie, zes airbags en de nieuwste bestuurdersassistentiesystemen (ADAS) en veiligheidsvoorzieningen.
Het platform van de nieuwe generatie Dacia-modellen
De familie van CMF-B-platforms, voor het eerst toegepast in de nieuwe Sandero en Sandero Stepway, vormt de basis van de strategie van Dacia voor het B- en C-segment. De Dacia Jogger is voorzien van een unieke achtermodule, waarmee de auto een lengte heeft van 4,55 meter en de ruimte en veelzijdigheid van een C-segmentauto. Voor maximale efficiëntie past Dacia diverse slimmigheden toe, zoals lagers met lage inwendige weerstand, gestroomlijnde bodembeplating en dynamische kleppen in de voorzijde.
Versterkte carrosserie
Met zijn moderne platform en zijn stijve, versterkte carrosseriestructuur biedt de Dacia Jogger een hoge mate van bescherming. De carrosseriestructuur omvat een versterkte motorruimte (verstevigingsbalken aan de zijkanten en een subframe onder de wielophanging) en dito passagierscompartiment. De combinatie van sensors in de portieren en een G-krachtsensor detecteert de vroegste fase van een zijdelingse aanrijding en zorgt voor een snellere activatie van de gordijn- en zijairbags.
Noodremassistent
De noodremassistent is actief bij snelheden van 7 tot 170 km/uur en gebruikt de input van de aan de voorzijde gemonteerde radar om de afstand tot de voorligger te meten (actief tussen 7 en 80 km/uur voor stilstaande voertuigen). Als het systeem het risico op een aanrijding opmerkt, waarschuwt het de bestuurder met optische en geluidssignalen. Vervolgens - verhoogt het de remkracht als de bestuurder wel remt, maar het risico niet afneemt; - verhoogt het de remkracht of activeert het de remmen automatisch als de bestuurder niet (voldoende) remt.
Dodehoekwaarschuwing
De dodehoekwaarschuwing is actief bij snelheden tussen 30 en 140 km/uur en waarschuwt de bestuurder voor het risico van een aanrijding met een voertuig dat van achter/opzij nadert. Vier ultrasone sensors (twee achter en twee voor) detecteren een voertuig in de dode hoek – inclusief motorfietsen. Als een voertuig in de dode hoek wordt gesignaleerd, dan licht het LED-lampje in de buitenspiegel aan die kant op.
Parkeerassistent
Het parkeerassistentiesysteem omvat vier radarsensors aan zowel de voor- als de achterzijde van de Dacia Jogger, een achteruitrijcamera en dynamische gidslijnen op de display. Het systeem geeft optische en geluidswaarschuwingen om van manoeuvreren kinderspel te maken.
Hill-start assist
Dit systeem voorkomt gedurende twee seconden dat de Dacia Jogger achteruit rolt als de bestuurder op een helling vanuit stilstand omhoog wil wegrijden en zijn voet verplaatst van het rempedaal naar het gaspedaal.
De Dacia Jogger is standaard voorzien van de nieuwste generatie snelheidsbegrenzer en ESC. Cruisecontrol met bedieningsknoppen op het stuurwiel zijn optioneel op bepaalde uitvoeringen.
Aanbod efficiënte benzine- en LPG-motoren
De Dacia Jogger biedt keuze uit twee motoren. Dat zijn de geheel nieuwe 1.0 TCe 110-benzinemotor en de 1.0 TCe 100 benzine/LPG Bi-Fuel-motor. De motoren zijn voorzien van Start&Stop en voldoen aan de emissienorm Euro 6D Full.
Geheel nieuwe TCe110-benzinemotor
De Dacia Jogger wordt aangedreven door de nieuwe TCe 110-benzinemotor in combinatie met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. De TCe 110 is een 1,0-liter driecilindermotor met directe inspuiting en een vermogen van 81 kW (110 pk). Met een koppel van 200 Nm bij 2.900 t.p.m. is dit momenteel de krachtigste motor voor de Dacia Jogger. Het aluminium motorblok draagt bij aan het lage voertuiggewicht.
De TCe 110 is voorzien van technische innovaties die het vermogen verhogen en het verbruik en de emissie verlagen. Dat zijn onder meer de variabele kleptiming, de oliepomp met variabele capaciteit en de toepassing van diverse hoogst efficiënte materialen. Het geïntegreerde uitlaatspruitstuk, het partikelfilter en de directe inspuiting helpen de CO2-emissie te beperken. De TCe 110-motor combineert zo state-of-the-art technologie om de koper de best mogelijke rijbeleving te bieden en de beste verhouding van prestaties en verbruik.
TCe 100 Bifuel: de benzine/LPG bifuel motor van Dacia
Dacia is de enige autofabrikant die het complete modellengamma aanbiedt met de combinatie van benzine en LPG onder het Bi-Fuel-label. Integratie in de productielijn (de installatie wordt volledig in de fabriek tijdens de productie ingebouwd) garandeert veiligheid en betrouwbaarheid. De duur van de fabrieksgarantie, de onderhoudskosten en het onderhoudsschema zijn gelijk aan die van de benzineversie, net als de inhoud van de bagageruimte. De LPG-tank is ondergebracht op de plaats van het reservewiel.
Het brandstofverbruik en de CO2-emissie (gecombineerd) volgens de WLTP-testcyclus begint bij 7,6 l/100 km* en 121 g CO2/km* voor de 1.0 TCe 100 Bi-Fuel-motor. Als ‘op’ LPG wordt gereden, is de gemiddelde CO2-emissie van de Dacia Jogger 10% lager dan voor een vergelijkbare gewone benzinemotor. Bovendien is de actieradius van de Dacia Jogger 1.000 kilometer dankzij de aanwezigheid van twee brandstoftanks: een van 50 liter voor benzine en een van 40 liter voor LPG.
Dacia combineert de kracht van LPG met het gebruiksgemak, meer rijplezier, minder CO2-emissie en een grotere actieradius. Bovendien is voor een Dacia Bi-Fuel-motor minder BPM verschuldigd en is LPG minder kostbaar dan benzine. Zo ontziet de berijder van een Dacia met Bi-Fuel-motor niet alleen het milieu, maar ook de portemonnee.