Dacia Duster

Dacia Jogger - specificaties en kleuren

31-10-2021
RichardMCV
Dacia Jogger
0

Dacia JoggerOver niet al te lange tijd kunnen we de nieuwe Jogger gaan bewonderen; de verwachting is dat hij in februari 2022 in de showrooms zal staan bij de dealers. Maar zoals iedereen willen we graag meer weten van de specificaties en kleuren die we gaan aantreffen. Daarom hier een samenvatting van wat we nu weten.

Kleuren

Ten eerste de lakkleuren waarin de auto leverbaar wordt. Zoals het zich nu laat aanzien komen er zes lakkleuren, te weten:

  • Blanc Glacier 369
  • Gris Moonstone KQF
  • Gris Highland KQA
  • Noir nacré 676
  • Bleu Iron RQH
  • Terracotta Brown CNZ

De laatst genoemde kleur is een nieuwe kleur voor Dacia maar niet voor Renault. Hij wordt namelijk ook gebruikt voor de nieuwe Kangoo.

Startkleuren Jogger

Vanaf de eerste levering zijn er twee motoren beschikbaar voor de Jogger: de nieuwe TCe 110 en de ECO-G Bifuel. De TCe 110 is gekoppeld met een 6 versnellingsbak. Deze nieuwe motor heeft 3 cilinders met een gezamelijk inhoud van 1 liter en levert een vermogen van 81 kW (110PK). Het maximale koppel wordt bereikt bij 2900 toeren en bedraagt 200Nm. Technische innovaties moeten ervoor zorgen voor een hoger vermogen, lager brandstofverbruik en vermindere CO2 uitstoot.

De ECO-G motor is gecombineerd met LPG. De tank voor de LPG vindt je op de plek waar normaal gesproken het reservewiel ligt. Als de motor op LPG loopt dan ligt de CO2 uitstoot gemiddeld 10% lager dan bij een vergelijkbare motor op benzine.

Omdat de LPG versie twee tanks heeft (40L LPG / 50L benzine) is een bereik van 1000km haalbaar zonder te tanken.

Uitrustingen

Sommige versies van de Jogger worden voorzien van de modulaire dakrails zoals we die al zien op de nieuwe Sandero Stepway. De daklast van de Jogger bedraagt 80kg.

Wil je de achterklep openen dan gaat dat niet langer met een sleutel maar door middel van het indrukken van een knop die "verborgen" zit bij de kentekenplaatverlichting.

Het dashboard kennen we ook van de nieuwe Sandero. En om eerlijk te zijn, de voorkant van de auto is natuurlijk gelijk aan de nieuwe Sandero Stepway. Als de auto opdoemt in de spiegel moet je wel heel goed kijken om het verschil te zien. De Jogger kan dan ook heel goed gezien worden als een Sandero Station (tip: kijk goed of er een text onder het logo op de grille staat).

Er zullen, afhankelijk van de versie, weer verschillende pakketten zijn om uit te kiezen. Zo komen er uitschuifbare dienbladen aan de achterzijde van de voorste rij stoelen. ISOFIX montage voor kinderzitjes is standaard aanwezig. De passagiers op de 3e rij hebben het zo slecht nog niet. Ze krijgen ieder een eigen stoel en armleuning, en een groot raam dat open kan.

Elke rij stoelen wordt voorzien van plafondverlichting. Daarbij staat de 2e rij stoelen 55mm hoger dan de 1e rij; de 3e rij staat weer 25mm hoger dan de 2e rij om hiermee meer comfort te bieden aan de passagiers achterin.

Opbergruimte

In totaal heeft de Jooger 24 liter aan opbergruimte zodat je plek genoeg hebt. Denk hierbij onder andere aan een dashboardkastje van 7L, per deur ruimte voor een 1L fles, 6 bekerhouders.

Comfortabel

De stoelen zijn zo gevormd dat de meeste mensen hier voldoende steun aan hebben. De chauffeur kan de stoel 35mm in hoogte verstellen. Het stuur kan onder een hoek van 2,1 graden in hoogte worden versteld; in diepte kan het stuur 25mm verplaatsen.

Opbergruimte

Schaf je de versie in 7-persoons uitvoering aan dan heb je volgens Dacia maar liefst ruim 60 mogelijkheden om de stoelen te configuren. Ben wel benieuwd hoe; Zodra het mogelijk is om een proefrit te maken ga ik eens kijken hoe ver ik kan komen met deze configuraties.

De 2e rij is deelbaar in 1/3-2/3; de achterste stoelen zijn afzonderlijk te verwijderen.

De Jogger kan tot 1819L aan lading meenemen als je sde stoelen platlegt en de 3e rij verwijderd. Bij de 5-zitter krijg je 708L aan laadruimte; de 7-zitter heeft 160L laadruimte en 565L als je de stoelen van de 3e rij neerklapt.

Multimedia

Net als bij de Sandero krijg je bij de Jogger drieopties als het gaat om Multimedia. Optie 1 is Media Control, optie 2 is Media display en optie 3 is Media NAV.

Mogelijkheden

Ondertussen is Dacia niet meer het dacia dat we hier zo'n 15 jaar geleden zagen verschijnen. Zaken als digitale displays, meerdere 12V aansluitingen, cruisecontrol en snelheidsbegrenzer via het stuurwiel bedienbaar, automatische verlichting, verwarmde voorstoelen, automatische airco met digitale uitlezing, handfree card automatisch verlichting om je auto 's nachts te vinden, automatische ruitenwissers, elektrische handrem, achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing, front/rear parkeersensoren zijn zomaar een greep uit zaken die je tegen komt afhankelijk van de versie.

Noodrem

De noodremassistent die actief is tussen 7 en 170 kmh gebruikt de radar onderin de bumper (schoonhouden dus voor optimaal gemak) om de afstand te meten tussen jezelf en je voorganger. Als het systeem van meing is dat er een botsing dreigt dan gaat het waarschuwen met licht en geluid. Het systeem gaat je tevens helpen met remmen. Rem je zelf al met het botsingsgevaar dreigt nog dan gaat het systeem harder remmen. Reageer je helemaal niet op het botsingsgevaar dan gaat het systeem dat doen wat je rechtervoet had moeten doen.

Dode hoek

De dodehoekwaarschuwing is actief tussen 30 en 140kmh. Het systeem waarschuwt door middel van een LED in de linker- of rechterspiegel dat er iemand vlak bij je rijdt. Hiervoor zijn er 4 sensoren gemonteerd waarvan 2 voor en 2 achter.

Parkeren

Voor mensen die op de mm nauwkeurig willen parkeren zijn er parkeersensoren. 4 sensoren oor en 4 sensoren achter bewaken de direct omgeving van de auto. Afhankelijk van de versie kun je dit via een achteruitrijcamera zien.

Hill-assist

Een functie die jaren geleden al had moeten worden uitgevonden is "HILL ASSIST". Sta je op een helling en je laat het rempedaal los dan blijft de auto maximaal 2 seconden staan omdat de rem nog automatisch bediend blijft. Waarom? Zo rol je namelijk niet achteruit als je de rem los laat.

Hybride

In 2023 komt en een Hybride versie van de Jogger. HEt zal daarmee de eerste Dacia zijn die met dit systeem zal worden uitgerust. De auto zal dan een 1.6L benzinemotor krijgen die geassisteerd wordt door een elektromotor. Tijdens remmmen wordt de energie die vrijkomt opgeslagen in de accu. Hybride betekent dat je een klein deel van je reis elektrisch kunt rijden. Dit gebeurt met de 1,2 kWh accu's. Wie veel korte ritjes maakt zal hiermee veel brandstof besparen.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.