Dacia Duster

Dacia Spring versus Dacia Sandero

11-04-2021
RichardMCV
Overig
3

Een hot item is tegenwoordig toch wel de elektrische auto. Sinds kort doet Dacia hier aan mee aangezien ze natuurlijk weinig anders kunnen. Er moeten doelstellingen gehaald worden die door overheden gesteld worden.

Dacia Spring Electric

Bij Dacia is er gekozen om niet met een hybride te beginnen maar direct met een volledig elektrisch voertuig. Met een prijs vanaf 17.890,00 euro is dit de goedkoopste nieuwe elektrische auto die momenteel op de Nederlandse markt te koop is.

Ben je aan het kijken naar een nieuwe auto dan zul je tegenwoordig jezelf de vraag moeten stellen of je nog wel een brandstofauto willen aanschaffen of toch een elektrische variant.

Beiden hebben nadelen en voordelen. Er komen steeds meer steden waar beperkingen gelden voor brandstofautos's en deze beperkingen worden dan ook steeds strenger. Daardoor kan het gaan voorkomen dat je op een gegeven moment niet meer in de binnenstad mag komen. De elektrische auto daarentegen zal deze beperking niet krijgen simpelweg omdat je geen uitstoot hebt. En om eerlijk te zijn: daar is ook wel wat voor te zeggen in drukke steden.

Maar goed, we hebben een beetje geld over en dat brand ons in de broekzak. Het bedrag van 17.890,00 euro wil graag van eigenaar wisselen, in ruil voor een auto. We melden ons bij de dealer om te orienteren. In de showroom staan allemaal prachtig glanzende Dacia's. De Spring en de Sandero staan gebroederlijk naast elkaar.

Dacia Spring Electric

Zoals gezegd kost de Spring 17.890,00 euro. De Sandero die ernaast staat kost een stuk minder, namelijk 15.390,00 euro. Gemakshalve rekenen we afleverkosten niet mee op dit moment. We gooien er nog wat accessoires tegenaan en de Sandero Comfort TCe100 Bi-Fuel kost dan 17.165,00 euro aldus de configurator bij Dacia. Gelukkig maar anders zou ik nog teveel geld overhouden van het bedrag dat ik zo graag wil uitgeven.

Wat krijg je dan voor je geld? De Spring is 3,73 meter lang; de Sandero is 4,08 meter lang en dus een stuk ruimer. Voor wie topsnelheid van belang is: De Spring haalt 125 km/h; de Sandero 183 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h doet de Spring in 19,1 seconde; de Sandero zit hier ruim onder met 11,6 seconde.

De laadruimte van de Spring kan 290 liter verstouwen; de Sandero doet hier een ruime schep bovenop met 328 liter

Grote afstanden rijden doe je niet met de Spring; de grens ligt theoretisch bij 230km volgens de WLTP.In de praktijk zal dat ongeveer 180-200km zijn. Het laden kost je dan een flink aantal uren. De Sandero daarentegen heeft niet alleen een benzinetank maar ook een LPG-tank. Het betekent dat je met een theoretisch verbruik van 1:18,5 (opgave Dacia, met beide tanks, 50 + 40 liter) ongeveer 1600km zou kunnen rijden. In de praktijk zal 1:14 eerder dichter bij de waarheid liggen en dat levert toch nog een bereik van 1260km op. In één keer naar Zuid Frankrijk zou mogelijk zijn; Een rit waar je met de Spring alleen maar van kunt dromen.

Kijk je echter naar de kosten Dan gaat het er anders uitzien. Een elektrische auto betaald geen wegenbelasting en de kosten voor onderhouden schijnen lager te zijn omdat je geen distributieriem of ketting hebt, geen olie verversen, geen koelvloeistof hebt. Daarin is de Spring dan weer een stuk goedkoper.

Volgens diverse organisaties verbruikt een gemiddelde elektrische auto 19,5 kWh per 100 kilometer (Dacia geeft 15,2 kWh per 100 km op). Een kilowattuur is natuurlijk niet gratis en kost gemiddeld 22 cent. oftewel de km-prijs komt dan op iets meer dan 4 cent uit.

Als we de Sandero bekijken met een gemiddeld verbruik van 1:14 dan komen we op een km prijs van ongeveer 13 cent uit voor Euro95 en net geen 7 cent voor LPG (voor de berekening zijn de dagprijzen van de ANWB genomen; 1,85 euro voor euro95 en 0,94 euro voor LPG).

Gaan we er van uit dat beide auto's in stadsverkeer worden gebruikt (de Spring is daar primair voor bedoeld) dan is 10.000km/jaar wel aannemelijk.

Hiermee komen de verbruikskosten voor de Spring op ongeveer 400 euro uit. De Sandero zal op ongeveer 670 euro uitkomen bij gebruik van LPG. Bij gebruik van Euro95 zijn de kosten hoger en komen dan op ongeveer 1.300 euro uit.

Toch blijft het lastig vergelijken wat de verbruikskosten zijn voor een elektrische auto. Buiten de deur laden is een stuk duurder en afhankelijk van waar je de laadkabel inplugt. De km-prijs kan dan zomaar verdubbelen naar 8 cent. Maar de meeste rijders zullen meestal thuisladen, zeker met de Spring.

Waar het omslagpunt ligt om te kiezen voor elektrisch rijden of verplaatsing met een brandstofmotor is voor iedereen weer anders. Wil je meer flexibiliteit dan maak je met de Sandero een betere keuze in de zin van reikwijdte, ruimte, aantal personen. Hier staan wel hogere kosten tegenover.

Opmerking: de prijzen hierboven zijn gemiddelden en hangen sterk af van hoe je de auto gebruikt. Je rechtervoet is hierin sterk bepalend. Thuis laden, keuze van laadpalen onderweg en de juiste laadpassen bepalen ook in grote mate wat de werkelijke kosten worden. Overigens gaat dit ook op voor de keuze van tankstation voor brandstof. Ook hier zitten grote verschillen.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Thei
28-05-2021 om 10:30

Gelukkig woon ik in de buurt van Maasmechelen(B) en kan ik na de grens met NL te zijn gepasseerd daar LPG tanken voor net geen 40 cent per liter.
Benzine is daar ca 30 cent per liter goedkoper,diesel let ik nooit op.

Avatar
Clublid
RichardMCV
25-05-2021 om 18:40

De verschillen tussen de tankstations kunnen enorm oplopen. Zo kostte vorige week een liter Euro95 bij het AVIA tankstation hier aan de A1 maar liefst 1.98,9 euro! Vervoglens doorgereden naar de Esso bij mij om de hoek (dorpspomp) en betaalde daar 1.72,3 euro.

Daarom is in het artikel uit gegaan van de ANWB prijs. Vermoedelijk kan iedereen wel een tankstation vinden die brandstof voor een gunstiger prijs levert. Dat betekent dat de rekensom voor iedereen iets anders uitkomt. Zoals je zelf al aangeeft is een verschil van 8 cent zo mogelijk.

Avatar
Arno Scholten
25-05-2021 om 16:54

Ik rij al langere tijd op Bi-fuel, maar de genoemde prijs van €0.94 per liter heb ik nog niet betaald.

Momenteel kan je een liter LPG toch redelijk overal vinden voor €0.64/€0.72 per liter

Dit beïnvloedt bovenstaande rekensom toch flink.