De Dacia Spring hoeft zich niet te verstoppen
De markt van elektrische auto's wordt steeds groter. Steeds meer merken electrificeren hun modellenaanbod. Eindelijk krijgen we als consument een keuze. En dat werd ook wel tijd want we kunnen niet allemaal 50.000 tot 100.000 euro uitgeven voor een elektrisch voertuig.
En dat laat de consument dan ook goed merken door grote belangstelling voor de Dacia Spring! De eerste auto van Dacia die volledig elektrisch rijdt en het zal vast niet de laatste zijn.
Er zijn allerlei rekenmodellen die aangeven dat de gemiddelde consument een bepaalde afstand rijdt per dag. De Dacia Spring "springt" daar middenin met een gemiddelde van 230km in gecombineerde WLTP-cyclus.
Als je als merk een nieuwe auto in de markt zet dan hoop je natuurlijk op belangstelling. En daar heeft Dacia niets over te klagen. De Spring is er al in geslaagd om ruim 40.000 orders te laten ondertekenen, in 8 maanden tijd. Nederlanders zijn altijd wat conservatief ingesteld en kijken eerst de kat uit de boom. Van deze 40.000 stuks gaan er meer dan 500 op Nederlandse bodem rondrijden.
En wat blijkt: een groot deel van de kopers van de Dacia Spring heeft nog niet eerder een Dacia in eigendom gehad. Het trekt dus vooral nieuwe kopers aan.
En zo gek is dat niet. Als stadsauto heeft de Spring een ideaal formaat, en voldoende laadruimte. Hij is best wel vlot in het stadsverkeer.
Nog lang niet alle bestelde versies rijden al rond; van de ruim 500 stuks die in bestelling staan zijn er nu bijna 140 voorzien van gele kentekenplaten. Langzaamaan zullen we ze dus ook in het wild gaan spotten. Een paar maanden geleden was ik in Frankrijk en daar heb ik er al een paar zien rondrijden.