Dacia Duster

FOTA: techniek uit de toekomst?

02-10-2021
RichardMCV
Overig
0

Auto's worden steeds complexer. Nu we overschakelen op elektrische auto's worden ze enerzijds eenvoudiger (elektromotor is bijvoorbeeld eenvoudiger dan een verbrandingsmotor), anderzijds komt er steeds meer bij in de zin van software en allerlei functies.

En Dacia zal daar ook niet aan ontkomen. Ook "onze" Dacia's zullen steeds complexer worden. Voor dealers ligt hier ook een uitdaging omdat er een verschuiving zal gaan plaatsvinden van de automonteur naar elektromonteur.

Dacia heeft wel één heel groot voordeel: het loopt achter met deze technieken. Moederbedrijf Renault ontwikkelt diverse technieken (onder druk van komende wetgeving in 2024) waarmee auto's op afstand kunnen worden voorzien van nieuwe software.

Deze technieken zullen eerst uitgebreid worden getest bij Renault; uiteindelijk zullen ze ook doorsijpelen naar Dacia. Maar dan zijn de meeste problemen er al wel uit (Dacia staat niet voor niets in een groot onderzoek in England op de tweede plek, net onder Lexus).

Renault heeft een bericht uitgegeven over deze technieken. Dit bericht kun je hieronder lezen. Vervang eenvoudig het woord "Renault" door Dacia en je weet wat ons te wachen staat. Of we allemaal dit nodig hebben vraag ik me af maar deze opmars is niet meer te stuiten.

Het persbericht:

FOTA: Updates zijn in de lucht

Auto's worden steeds geavanceerder, interactief en verbonden, en ze kunnen nu updates op afstand ontvangen. Revolutionaire technologie die de ambitie van Renault verdedigt om steeds meer technologie-specifiek te worden binnen het autolandschap. Nu hoeft u alleen nog maar het multimedia-touchscreen aan te raken en u bent klaar! Het is geen magie, het zijn gewoon vier makkelijke letters: FOTA.

Naarmate auto's steeds meer verbonden raken , worden ze met elke nieuwe generatie ook wendbaarder en intuïtiever. Net als smartphones is het besturingssysteem dat het multimediascherm en het instrumentenpaneel van de auto bedient, uitgerust om regelmatig updates te ontvangen. Deze omvatten patches en verbeteringen voor het entertainmentsysteem in de auto en soms zelfs gloednieuwe functies. The Software Factory, een entiteit binnen de Renault Group die gespecialiseerd is in software-engineering, heeft dit probleem serieus overwogen. Begin 2020 rolde het Renault's FOTA-project ( Firmware-Over-The-Air) uit waarbij de voertuigen van de Renault Group op afstand updates kunnen ontvangen.

Meer gemoedsrust...

FOTA-technologie is beschikbaar op tal van voertuigen in het Renault-gamma (Twingo, Clio, ZOE, Captur, Mégane...) via het Renault EASY-LINK multimediasysteem en maakt het gemakkelijker om het ingebouwde besturingssysteem te verbeteren en patches te installeren . Het helpt ook om de veiligheid van het voertuig op het hoogst mogelijke niveau te houden. Maar dat is niet alles! Nu alles op afstand wordt gedaan, zijn autobezitters niet langer verplicht om hun auto naar een dealer te brengen. Dit bespaart iedereen veel tijd en geeft autobezitters meer gemoedsrust. Voor autofabrikanten betekent dit dat meer voertuigen updates zullen ontvangen dan voorheen toen auto's door een monteur moesten worden gezien. Volgens Edouard"de nieuwe technologie betekent dat 85% tot 90% van de voertuigen up-to-date software zal hebben, vergeleken met de eerdere niveaus van 60%, op zijn best, via onze dealers ."

FOTA

Nog een voordeel: de technologie is uiterst discreet ; in de meeste gevallen is het zelfs volledig onzichtbaar! De reden hiervoor is dat FOTA letterlijk 'over the air' is, via het GSM-telefoonnetwerk. Concreet downloaden auto's automatisch updates en wanneer ze klaar zijn om geactiveerd te worden, “wordt er een bericht weergegeven op het multimediascherm wanneer de bestuurder het contact van het voertuig uitzet. Hij hoeft alleen maar te accepteren en de update kan worden uitgevoerd terwijl hij niet meer in het voertuig zit ", legt Edouard uit. In wezen hoeft de bestuurder niets anders te doen dan de update te accepteren, die in sommige gevallen het voertuig zal immobiliseren voor een paar minuten.

…en veiligheid!

Edouard voegt eraan toe dat "veiligheid een van de belangrijkste aspecten van updates op afstand is . Het is een communicatiekanaal dat beschermd moet worden om datahacking te voorkomen” of zelfs tegen het overnemen van het voertuig. FOTA-technologie voor firmware-updates op Renault-voertuigen hecht veel belang aan de privacy van voertuigeigenaren . Het is volledig in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU . Dit betekent dat, wat er ook gebeurt, de door de auto verzamelde gegevens altijd anoniem blijven. Stuurprogramma's zijn nooit verplicht om authenticatie te bieden.

FOTA

Hoe werkt FOTA?

FOTA-updates dekken een groot aantal toepassingen in voertuigen. Op het gebied van multimedia kunnen ze bijvoorbeeld nieuwe inhoud en aanvullende toepassingen bieden, of zelfs de navigatie-interface verbeteren door deze gebruiksvriendelijker te maken. Wat de veiligheid van de auto betreft, kunnen ze ADAS en andere rijgerelateerde functies, zoals stuur- en rembeheer, helpen optimaliseren.

Soms dienen updates ook om het besturingssysteem uit te breiden met nieuwe functies . Dit is het geval met de Remote Charge-status- en planningsservice , die al beschikbaar is op verschillende voertuigen in het Renault-gamma (Twingo, ZOE, Captur en Mégane). De interface die wordt gebruikt om toegang te krijgen tot de service, die helpt bij het lokaliseren van beschikbare oplaadpunten in de buurt van het voertuig, is verbeterd met optionele meldingen aan het begin en het einde van de oplaadcyclus. Evenzo kan FOTA-technologie ook worden gebruikt voor functies zoals automatisch zoeken naar oplaadpunten voor EV's tijdens lange reizen, MULTI-SENSE-modusaanpassing, aanpassen van de lichtstemmingen van het voertuig, instellingen voor telefoonsnelkoppelingen, door smartphone geactiveerde ontgrendeling op afstand en andere nieuwe WiFi-enabled functies.

FOTA

Iets meer dan een jaar is verstreken sinds het voor het eerst werd gelanceerd op Renault-voertuigen en de FOTA-technologie is een doorslaand succes, met een miljoen updates die al zijn verwerkt op meer dan 700.000 voertuigen.

Op weg naar een 'proactieve' auto?

In 2024 wordt nieuwe Europese regelgeving van kracht. Fabrikanten zullen deze nieuwste technologie betrouwbaar moeten maken. " De kracht van Renault is dat we al voorbereid zijn op de nieuwe regelgeving ", zei Edward.

De geheel nieuwe Megane E-TECH Electric, onthuld op IAA Mobility 2021 in München, zal ervoor zorgen dat de FOTA-technologie een nieuwe mijlpaal bereikt met nieuwe extra mogelijkheden voor upgrades aan boord. Zo zal de welkomstreeks te zijner tijd kunnen veranderen, met nieuwe licht- en geluidseffecten. De OpenRscherm en het OpenR Link-multimediasysteem zullen ook regelmatig updates ontvangen om de manier waarop ze werken te optimaliseren. Updates hebben ook betrekking op systeemcomponenten van Google. De Google Assistent ontvangt bijvoorbeeld FOTA-updates, waaronder de toevoeging van nieuwe talen of de mogelijkheid om filters toe te passen op GPS-zoekresultaten. Bij het zoeken naar een elektrisch laadstation in de nabije omgeving kunnen chauffeurs bijvoorbeeld spraakopdrachten gebruiken om de resultaten te verfijnen om alleen snellaadterminals of terminals weer te geven die specifieke betaalmethoden van hun keuze accepteren.

In de loop van zijn leven zal de geheel nieuwe Megane E-TECH Electric ook updates ontvangen voor nieuwe functies, of het nu gaat om de ADAS- of life-on-board-systemen. Op een dag kunnen FOTA-updates zelfs de levensduur van de batterij helpen verbeteren. Wat als de ultieme fase van de ontwikkeling van de FOTA-technologie de komst van proactieve auto's was? Ze worden ook wel ' upgradebare auto's' genoemd en kunnen bestuurders nieuwe functies of updates voorstellen op basis van hun voorkeuren. Deze mogelijkheid wordt al overwogen bij Renault Engineering.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.