Logo tijdlijn van Dacia
Een automerk moet met de huidige tijdsgeest mee en dus kan Dacia niet achterblijven. Maar Dacia is sinds haar bestaan nu al wel met haar zoveelste wijziging bezig!
We hebben de jaartallen niet helemaal zuiver in beeld maar we gaan een poging doen om ze op de rij te zetten. Oorspronkelijk is het begonnen als een fabriek voor onderdelen voor vrachtwagens in 1952 maar na een modernisering werd de basis gelegd voor de uitbreiding tot personenautofabricage.
Zo in de tweede helft van de 60er jaren, in 1966, begon Dacia met het eerste logo. Andere merken deden dit ook om een identiteit aan te meten. Dit eerste logo is een schild met daarop de afkorting "UAP". Deze staan voor: "Uzina de Autoturisme Pitești". Met een bruine adelaar op een strak vormgegeven groene bergtop op een blauwe achtergrond was het een kleurrijk schild. De adelaar op het logo stond voor kracht en vastberadenheid, terwijl het landschap een eerbetoon was aan Roemenië.
In 1978, na 12 jaar, kreeg het schild de eerste remake. Men vond het nodig om van een kleurrijk schild een kleurloos schild te maken in zwart en zilver. De zijkant van het schild werd ook bijgeschaafd. Tevens werd het logo meer driedimensionaal en strakker gemaakt waardoor de tekst "UAP", met de apart vormgegeven letter "A" meer zichtbaar werd. Of het een vooruitgang was is natuurlijk subjectief te noemen.
In 1990, weer na 12 jaar, werd men onrustig en werd het logo werd compleet veranderd. De tekst "UAP" verdween van het logo, net als de bruine adelaar en de groene bergen met sneeuw. Het heeft nu plaatsgemaakt voor een monochroom schild met een eenvoudige vormgeving. De bovenzijde van het schild is nu niet meer vlak maar is getoogd vormgegeven. De tekst is nu aangepast naar "Dacia" maar in een oud lettertype waarbij de letter "A" nog steeds op de oude tekst lijkt. Het schild kreeg een extra belijning om meer nadruk op de vormgeving te leggen.
In 1997, na 7 jaar, deed men het kunstje dat men al eerder had uitgevoerd nu weer dunnetjes over. De extra belijning werd weggepoetst. De kleur zwart werd vervangen door een frisse blauwe tint en de letters werden weergegeven in een ietwat gewijzigd lettertype waarbij er wel voor gezorgd werd dat de zo herkenbare letter "A" niet veel veranderde. Het moest er voor zorgen dat de visuele herkenbaarheid en identiteit beter werd.
In 2003, dus na 6 jaar, was het alweer nodig om wijzigingen aan te brengen in de identiteit van Dacia. Het blauw mocht blijven maar er kwam wel een rand terug. Ditmaal in grijs. Nu bleef men niet vasthouden aan het oude lettertype en er werd iets heel anders voor in de plaats gezet. De vorm van het schild werd ook lichtelijk aangepast; de bovenkant werd een beetje afgetopt. Daarnaast werd er een patroon van driehoekjes onder de verkleinde tekst geplaatst.
in 2008, nu al na 5 jaar, werd weer het roer omgegooid. Het schild dat het qua vorm al tientallen jaren had volgehouden moest het veld ruimen. Met een vernieuwd ruimtelijk inzicht werd een moderne interpretatie van het schild weergegeven. Weer heeft de tekst een verandering naar een ander lettertype ondergaan. Het nieuwe schild is nu voornamelijk grijs gekleurd met daarop de tekst "Dacia" in blauw. Van binnen is het schild opengemaakt en kreeg daarom al gauw de bijnaam "flessenopener".
In 2015, nu pas na 7 jaar, kreeg het schild een remake. De vormgeving werd meer verfijnd, het lettertype werd nog iets strakker gemaakt dan het al was en werd iets donkerder blauw gemaakt. De afmetingen bleven wel gelijk. Tevens werd er een beetje schaduw toegevoegd om het schild nog net iets meer diepte te geven. De beide "benen" werden aan bovenzijde iets minder duidelijk gescheiden van de voorzijde om meer overloop te maken zodat het er weer even tegen zou kunnen.
En nu in 2021, nog maar 6 jaar later, is de meest rigoureuze wijziging uitgevoerd tot nu toe. Was de vormgeving vanaf 1966 te herkennen als een schild, nu is dat idee compleet overboord gegooid en verbaasd men iedereen met de meest elementaire weergave die men maar bedenken kan. Uiteraard kan de afdeling die de verantwoordelijkheid heeft voor de visuele identiteit van "ons" merk deze keuze uitstekend verwoorden:
Het logo, het hoofdelement in de nieuwe visuele identiteit, ademt vanaf de eerste aanblik robuustheid en stabiliteit. De vorm van de letters werd bewust minimalistisch gehouden, als om de zuinige en uitgekiende geest van het merk visueel te belichamen. De D en de A zijn van hun streepjes ontdaan om enkel over te houden wat essentieel is om de letters te herkennen. De C is de spiegel van de D, een illustratie van de wil om een eenvoudige en geometrische vormtaal te ontwikkelen. Die geometrische afdruk van het logo geeft de opeenvolgende letters een mechanisch geïnspireerde beweging.
Als essentie van het logo vertegenwoordigt het eenvoudige en nauwkeurige embleem de combinatie van de D en de C, als twee onderdelen die met elkaar verbonden en samengevoegd worden tot een perfect symmetrie, om een schakel in een ketting te vormen, als symbool van stevigheid en verbinding. Het grafische embleem oogt krachtig en zal het mogelijk maken om het merk zelfs op afstand gemakkelijk te identificeren. De twee eenvoudige en vlot leesbare elementen zijn opgevat als een vanzelfsprekend gegeven om op ondubbelzinnige wijze te verwijzen naar het solide karakter van de Dacia-modellen, die voor miljoenen klanten een dagelijkse metgezel zijn.
En de twee belangrijkste vragen wellicht: wat gaan we over pakweg 5 a 6 jaar zien als nieuw logo? En welk model gaat dit nieuwe logo als eerste dragen?