Dacia Duster

Meer gegevens van de Dacia Spring

13-03-2021
RichardMCV
Dacia Spring
0

Dacia SpringWe weten al een tijdje dat er "gezinsuitbreiding" komt bij Dacia in de vorm van de Spring. Heel summier kwamen er wat details naar buiten maar naar het meeste moesten we nog gissen.

Daar is nu een einde aan gekomen. Dacia heeft alle specificaties vrijgegeven van deze nieuweling. Volgens Dacia wordt de Spring de goedkoopste electrische auto op de Europese automarkt. Hiermee komt electrische mobiliteit binnen bereik van een veel grotere doelgroep. We kunnen niet allemaal een Tesla betalen, nietwaar?

Door een goedkoop alternatief aan te bieden wordt de weg vrijgemaakt om in een versneld tempo het wagenpark te vergroenen. We rijden lang niet allemaal in één keer naar Zuid-Spanje. Veel mensen bewegen zich uitsluitend binnen Nederland. En dan is het bereik van de nieuwe Spring ruim voldoende.

Dacia SpringEen kleinere accu geeft weliswaar een kleiner bereik maar dit is niet evenredig aan elkaar. Immers, een kleinere accu is ook lichter. En hoe lichter de auto, hoe groter het bereik.

De gebruikte techniek bij de Spring komt niet zomaar even uit de lucht vallen. Zoals Dacia het al 15 jaar doet, doet ze hier ook: De ervaringen die opgedaan zijn in de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi worden hier toegepast.

Dacia SpringDacia belooft een bereik van 230km (WLTP gecombineerd) of 305km in de stad (WLTP City). Ik durf te stellen dat de meeste mensen geen 230km per dag rijden. Het bereik zou dus meer dan voldoende moeten zijn voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer.

In Europa wordt gemiddeld 31km per dag gereden voor woonwerk verkeer.

Er komen drie versies van de Spring:

  • Een consumentenversie, binnenkort te bestellen vanaf de herfst;
  • Een zakelijke variant, binnenkort te bestellen en bedoeld voor vooral car-share en autoverhuur;
  • Een "Cargo" variant; hierbij is er geen achterbank aanwezig. Deze vorm is ideaal voor bedrijven die allerlei goederen rondbrengen. Begin 2022 komt deze versie op de markt.

Hoewel de Spring best ruim is van binnen, is hij op de eerste plaats een "Citycar". Vooral de buitenafmetingen laten dit goed zien.

Afmetingen:

  • Hoogte: 1516 mm inclusief dakreling
  • Breedte: 1579 mm zonder de spiegels
  • Lengte: 3734 mm
  • Wielbasis: 2423 mm
  • overhang voorzijde: 692mm

Prestaties

Dacia SpringEen stadsauto is meestal geen snelheidsduivel of stoplichtracer. Gelukkig hoeft ook niet iedereen de snelste te zijn. Ik zie regelmatig Tesla's rijden maar geen enkele met rokende banden. De topsnelheid van de Spring bedraagt 125 km/h (in welke stad mag je dat rijden?). Van stilstand naar 50 km/h doe je 5,8 seconden over; van stilstand naar 100 km/h neemt 19,1 seconden van je tijd. Het maximale vermogen bedraagt 33kW (44PK).

Opladen

Net als je smartphone zul je de Spring af en toe eens wat eten moeten geven in de vorm van wat electra. Op een enkele 10A (2,3 KW) aansluiting neemt het volledig opladen 13,5 uur in beslag. Heb je de beschikking over een 3,7 kW / 16A aansluiting dan kun je deze tijd verkorten tot 8,5 uur. Bij een 7,4 kW / 32A aansluiting knabbel je hier nog weer eens ruim 2,5 uur af. Bij een snellader kun je in 56 minuten tot 80% opladen.

De aansluiting voor het opladen bevindt zich achter de grille. De afdekkap van de aansluiting kun je van binnenuit openen. Het dashboard geeft diverse informatie tijdens het opladen: actieve verbinding, huidig oplaadpercentage, tijd tot volgeladen en de hoeveelheid kilometers die je kunt rijden met de huidige lading.

Zit de accu vol of wil je eerder stoppen? Dan zul je van binnenuit de stekker moeten ontgrendelen.

My Dacia app

Dacia SpringZodra de Spring aan de lader hangt kun je via de gratis My Dacia app allerlei zaken in de gaten houden. het accuniveau en locatie van je auto kun je realtime controleren. Je kunt er zelfs de airco alvast mee aanzetten. Het laadproces kun je op afstand starten/stoppen of op pauze zetten.

Ruimte

Ondanks de beperkte buitenmaten is de Spring niet klein van binnen. Dankzij de behoorlijke hoofd- en beenruimte kunnen zelfs lange mensen een comfortabele plek vinden. De bagageruimte kan ook nog eens 270L aan bagage bevatten (290L als je de opbergruimte van het optionele reservewiel meerekent.

Multimedia

Het multimediasysteem dat we al kennen uit de huidige Dacia's heeft ook z'n weg gevonden naar de Spring, afhankelijk van de versie. Zaken zoals een 7 inch touchscreen,navigatie, DAB radio, Apple Carplay en Android Auto, Bluetooth en een usb poort; allemaal mogelijk als er voor deze optie gekozen is.

Simpele techniek

De 33kW sterke volledig electrische motor is gekoppeld aan een 27,4 kWh accupakket. Dit accupakket bestaat uit 12 moduls van 72 Lithium-Ion cellen en weegt ongeveer 186 kg. Op het accupakket wordt 120.000km of 8 jaar garantie gegeven.

Het grootste voordeel is natuurlijk dat een electrische motor minder onderdelen heeft. Zo hoef je geen olie bij te vullen en heb je geen distributieriem te vervangen. De betrouwbaarheid gaat hier nog verder mee omhoog.

Vrijheid

Dacia SpringEen dergelijke auto heeft een beperking in actieradius ten opzicht van een brandstofauto. Maar hij geeft ook vrijheid ten aanzien van de steeds strenger wordende regelgeving. hij heeft geen uitstoot en dus ook geen last van beperking tijdens dagen van smog of vervuiling. De centra kun je ook gewoon in. En rij je toevallig eens verkeerd dan kun je met een draaicirkel van slechts 4,8 meter bijna overal draaien.

Veiligheid

De wetgeving zorgt er ook voor dat auto's steeds veiliger worden. zaken als snelheidsbegrenzing, ABC, ESC, EBD, 6 plofzakken, automatische verlichting, hulp bij noodremmen zijn allemaal aanwezig. Het laatste wat je wilt is een ongeval maar daar is ook aan gedacht. De Spring is uitgerust met een systeem dat de spanning kan uitschakelen en snel toegang kan geven tot het accupakket.

Hieronder vind je nog een aantal foto's van zowel interieur als exterieur van de nieuwe Dacia Spring:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.