Dacia Duster

Noodremhulpsysteem voor de Sandero

23-01-2021
RichardMCV
Dacia Sandero
0

Active Emercency Braking SystemWie veel autonieuws bekijkt, hoort en ziet heel vaak allerlei gegevens over hoe snel de auto's wel zijn. Sprintjes van 0 -100 kmh zijn heel belangrijk in het dagelijks verkeer als we de dames en heren autojournalisten mogen geloven.

Dit geldt ook voor tussensprintjes van 80 naar 120 km/h en hoger. En de topsnelheid is he-le-maal belangrijk. Ik zag toevallig net een kort filmpje van een Audi RSQ8-R. Naar het schijnt gaat dit kanon maar liefst 315 km/h als je het pedaal "vloert".

Voor sommigen wellicht belangrijk. Wat belangrijker is, hoe krijg je een rollend gewicht tot stilstand? Daarvoor heeft de nieuwe Sandero een hulpje. Dit hulpje is standaard aanwezig op elke versie. En de naam van dit systeem? Active Emercency Braking System (Sistem de franare de urgenta automat op z'n Roemeens).

In één ding hebben de autojournalisten wel gelijk: rijden is wel belangrijk anders heeft remmen geen zin.

Een dergelijk remsysteem dat de bestuurder helpt in bijzondere situaties kent natuurlijk een aantal eigenschappen. Als je onderweg bent dan zullen situaties voor kunnen komen die er voor zorgen dat de remhulp in actie komt.

Om te "zien" wat er voor de auto gebeurt wordt er gebruik gemaakt van een radar-systeem. De sensor zit aan de voorzijde in de bumper, recht onder de kentekenplaat.

Belangrijk: om het systeem goed te laten werken is het van (levens)belang om deze sensor schoon te houden. Zorg er dus voor dat modder, bladeren, sneeuw enz tijdig worden verwijderd.

Active Emercency Braking SystemDe sensor registreert de afstand tussen de Sandero en het voertuig dat ervoor rijdt. Zodra de afstand te klein wordt gaat het systeem een waarschuwing geven. Reageer je als bestuurder niet op deze waarschuwing dat zal het systeem zelf ingrijpen. Dit systeem werkt tussen een snelheid van 7km/h en 170km/h, bij rijdende voertuigen.

Active Emercency Braking SystemNader je bijvoorbeeld het laatste voertuig in een file, dan is het belangrijk om te weten dat het systeem alleen werkt tussen 7km/h en 80km/h! Met andere woorden: Rijd je met 100km/h op de staart van een file af dan zal het systeem niet in staat zijn om je nog te helpen.

Bij tegemoetkomend verkeer liggen de zaken iets anders. Komt je iemand tegemoet met een snelheid tussen 30km/h en 55km/h, en rijd je zelf tussen 7km/h en 25km/h met je knipperlicht aan, dan verschijnt er een rood lampje in de toerenteller met de afbeelding van een auto in een cirkel. Ook een acoustisch signaal zal worden gegeven.

Active Emercency Braking SystemKom je in een situatie waarin je gaat remmen maar het systeem herkent toch nog een gevaarlijke situatie, dan zal de remkracht (remdruk) automatisch verhoogt worden om de auto tijdig af te remmen. Indien nodig zal het systeem de auto zelfstandig tot stilstand brengen. Bij groot gevaar kan het gebeuren dat de waarschuwing EN het automatisch remmen gelijktijdig komen.

Hier dient in de gaten te worden gehouden dat wanneer de auto volledig tot stilstand gebracht wordt door het Active Emercency Braking System, de remfunctie automatisch gestopt wordt bij het bereiken van de 0km/h. Met andere woorden: als dit op een helling gebeurt dan kan de auto daarna voor- of achteruit gaan rollen. Je zult dan dus zelf weer de rem moeten indrukken.

Overigens is het nog steeds mogelijk om het automatisch tot stilstand brengen te stoppen tijdens een dergelijke actie. Door kortstondig het gaspedaal in te drukken of een snelle draaiing aan het stuur wordt de remactie niet meer uitgevoerd.

Het is mogelijk om via instellingen de functie uit te schakelen (kan geen reden bedenken).Heb je een Multimediascherm op je dashboard dan kun je via instellingen de active braking functie uitschakelen. Heb je geen multimediascherm maar alleen het scherm tussen de tellers dan kun je bij volledig stilstand en met behulp van de knoppen op het stuur door de menu's scrollen om de functie uit te schakelen.

Active Emercency Braking SystemLet op: het eerder genoemde rode lampje met de auto en een cirkel zal nu oranje oplichten ten teken dat het systeem uit is geschakeld.

Smalle voertuigen zoals motoren, of bochten in de weg kunnen het systeem beinvloeden. slechte weersomstandigheden kunnen (tijdelijk) invloed op het systeem hebben. Ook dan zal er een oranje waarschuwing zichtbaar zijn op het scherm.

Wordt de oranje waarschuwing gelijktijdig met een oplichtende oranje sleutel gegeven dan kan er een storing in het systeem zijn en dien je contact op te nemen met de dealer.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.