Dacia Duster

Testrit met de Dacia Sandero Stepway, deel 1

02-02-2021
RichardMCV
Dacia Sandero
8

Dacia Sandero Stepway IIINa al heel wat filmpjes gezien te hebben van buitenlandse makelij was het nu tijd om zelf eens de nieuwe Sandero Stepway aan de tand te voelen.

Geheel coronaproof heb ik de auto opgehaald. Mijn eigen vervoer zelf geparkeerd om vervolgens de sleutel van de testauto in ontvangst te nemen op een afstandje. Geen koffie of thee en een uitgebreid gesprek want dat kan tegenwoordig niet.

Maar goed zoals gezegd kwam ik voor de Sandero Stepway in de nieuwste variant. Hier thuis rijden we al twee Dacia's (Sandero en Lodgy; beiden gekocht bij de firma Munsterhuis) dus het was geen complete verrassing maar meer een logisch vervolg om de nieuwe variant wat kilometers te laten maken.

Eigenlijk is de nieuwe Sandero een compleet nieuwe auto. Ja, hij draagt de naam van zijn voorganger, heeft vier wielen en een stuur maar daar stopt de vergelijking wel zo'n beetje. Overigens: het stuur is ook niet hetzelfde gebleven want er zijn wat knoppen bijgekomen.

De Stepway variant die ik meegekregen heb staat ongeveer 4cm hoger dan de gewone Sandero. Zelf vind ik dit wel prettig want de instap wordt makkelijker gemaakt en je hebt toch net een klein beetje meer overzicht als je om je heen kijkt.

Aan de buitenzijde is er geen plaatwerkdeel hetzelfde gebleven. Bumpers, voorfront, zijkant; alles is grondig aangepakt. En toch heel herkenbaar gebleven. De Stepway heeft ten opzichte van de gewone versie een heel andere motorkap met welvingen gekregen om hem een stoerder uiterlijk te geven.

Ledverlichting is tegenwoordig ook standaard bij Dacia. Zowel aan voorzijde alsook aan de achterzijde wordt dit toegepast. Waar voorheen de lichtsignatuur best wel anoniem was (in het donker kon je een Dacia bijna niet herkennen aan de verlichting) is dit nu wel heel anders. En het licht dat de nieuwe Sandero voor zich uit schijnt is helder en wit. Alleen het grootlicht is nog halogeen.

Dacia Sandero Stepway IIIEn om eerlijk te zijn: het gewone licht is al zo goed en verreikend dat grootlicht bijna niet meer noodzakelijk is! Ik heb de auto in het donker gereden en wat een verschil met onze eigen gewone Sandero.

De Stepway-versies zijn allemaal voorzien van dakrails. Net als mijn Lodgy Stepway. Maar bij deze variant gaat Dacia toch echt een stapje verder. Dakrails 2.0 om zo maar te zeggen. In een volgend artikel ga ik hier verder op in.

Ik heb er bewust voor gekozen om de meeste kilometers op binnenwegen af te leggen. Met de beperking van 100 km/h is de snelweg nu eenmaal minder interessant geworden. Rechtuit rijden kunnen de meesten wel maar een auto kan zich wel onderscheiden door zijn gedrag in de bochten en op weggetjes die stijgen en dalen. Daar kan de TCe90 uitstekend uit de voeten met de gretige motor die onder de kap huisvest.

Zelf heb ik een rustige rijstijl waarbij ik best af en toe het pedaal kortstondig vlot wil bedienen. Ondanks dat heb ik toch een gemiddeld verbruik van 5,9L/100km gehaald (1:16,9km). Het gecombineerde verbruik dat door de fabriek is opgegeven ligt op 5,6L/100km (1:17,8). Is daarmee de fabriekopgave realistisch? tja, dit hangt toch echt van de chauffeur af. Ja, ik had de 5,6 wel kunnen halen maar dan was ik wel erg traag geworden. Met de (te) vlotte rijstijl die ik heel vaak zie ga je het zeker niet halen maar dat gaat op voor elk type auto van elk merk.

Hieronder vind je een aantal foto's die gemaakt zijn van de Sandero Stepway III:

Naast dit algemene artikel zullen de komende tijd nog meer artikelen verschijnen over deze modieuze variant. De vraag is: was alles perfect of waren er toch minpuntjes? Laat ik het zo zeggen: helemaal foutloos was de testrit niet maar daarover ga je hier nog meer lezen.

Dit artikel sluit af met een bedankje aan de firma Munsterhuis die het mogelijk heeft gemaakt om een testrit te maken met de Stepway!

Ik hoop natuurlijk binnenkort ook met de gewone Sandero eens op pad te gaan.

Stay tuned voor het volgende artikel!
Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Arno Scholten
17-05-2021 om 23:25

Ik was de dag in Doorn ook aanwezig. Daar werd toen ook de eerste Sandero onthuld. Hoe toepasselijk.
Ik had toen heel veel rubbers bij me die we dan onder de motorkap van de MCV plaatste ter geluidswering(of zoiets)en ging dus snel door onder de naam rubberen Robby.


Maar het verklaart wel dat je naam bekent voorkomt bij mij. Ik ben die periode ook fanatiek op zoek geweest naar formatie over de auto, om dat deze totaal onbekend was. en heb toen veel gebruik van jouw site en informatie. Volgens mij ben jij toen zelfs richting de fabriek geweest??? Weet ik ook niet meer zeker.

Ik had toen dezelfde auto als de Blue lady, daar paste toen het Dacia embleem zo mooi bij.

Afijn, na een uitstap nu toch weer terug bij Dacia, en dat voelt goed.
Als er weer eens wat georganiseer wordt ben ik van de partij.

Avatar
Redactie
RichardMCV
16-05-2021 om 22:43

Arno, Ik ben in 2007 begonnen met een Engelstalige website over Dacia. Deze heb ik op een gegeven moment overgezet op een andere domeinnaam, namelijk Daciamodellen.nl.

Vanaf het begin ben ik lid geweest van de Dacia Club. Op een gegeven moment gaf het vorige bestuur aan te weinig tijd te hebben. Toen heb ik voorgesteld om Daciamodellen en Daciast samen te voegen zodat ik samen met mijn zoon het beheer over zou nemen om te voorkomen dat Daciast opgeheven zou worden.

Rick (verkoper bij Dacia) heeft het voorzitterschap op zich genomen, ik doe de invulling van de website en mijn zoon het technisch beheer.

Net als iedereen maakt COVID het ons ook lastig. We zijn in contact met dealers om een puzzelrit te organiseren maar het valt nog niet mee.

Overigens: De Blue Lady Logan heeft in 2010 op de Dacia fandag in Doorn nog de prijs voor de mooiste Logan MCV gewonnen. Eigenaar Hans is helaas op jonge leeftijd (37) in 2012 of 2013 overleden in Frankrijk. De auto is daarna verkocht.

Avatar
Arno Scholten
16-05-2021 om 16:31

Als ik naar jou naam kijk Richard, en ik denk even terug aan het begin van de MCV tijd, was je de eigenaar van de Blue Lady (of zoiets)?

Doet me ergens een belletje rinkelen

Avatar
Arno Scholten
16-05-2021 om 16:29

Ik heb de comfort versie gereden, en besteld.

Dus in die zin zouden je woorden inderdaad kunnen kloppen Richard

Avatar
Redactie
RichardMCV
16-05-2021 om 15:25

Thei heeft inderdaad gelijk; bij de vorige versies met LPG was de boordcomputer altijd wel eenvoudiger omdat het simpelweg niet mogelijk was het LPG-niveau ter meten.

Maar als het goed is heeft de Sandero Stepway Bifuel de volgende weergaven op de boordcomputer (afhankelijk van land van levering):

- totaalteller en dagteller
- gemiddeld brandstof verbruik
- huidig brandstofverbruik
- reikwijdte met overgebleven brandstof
- afgelegde afstand sinds de laatste nulstelling
- gemiddelde snelheid sinds de laatste nulstelling
- gemiddeld LPG verbruik
- reikwijdte met overgebleven hoeveelheid LPG
- afgelegde afstand op LPG sinds de laatste nulstelling
- Huidige snelheid

Ik weet niet welke versie jij gereden hebt (Sandero Stepway Essential of Comfort)

Avatar
Arno Scholten
15-05-2021 om 17:13

Ook ik heb de Sandero Stepway Bifuel, met alle toeters en bellen (behalve het nav pack), want dat doe ik wel met de telefoon.
Kleur Orange Atacama, geweldige kleur vind ik

Vandaag bij de dealer geweest omtrent een middenconsole die je ook in (dle buitenlandse) filmpjes ziet.

Dat schijnt nog wat lastiger te zijn dan ik vooralsnog dacht.

Iemand hier al ervaring mee?

Avatar
Thei
14-05-2021 om 11:58

Arno,

Kan zijn dat er dingen uit de boordcomputer zijn gelaten bij de bifuell ,was in het verleden ook zo. Ik ben ook benieuwd, ik ben aan het wachten op de Sandero Stepway bifuell, met alle toeters en bellen erop.

Proefrit gemaakt en hij beviel mij prima,dus meteen besteld op 24 februari en de Duster bifuell ook meteen verkocht,rij nu even in een Fiat Punto ter overbrugging.

Avatar
Arno Scholten
13-05-2021 om 21:46

Ik ben reuze benieuwd. Medio september (dat duurt toch wel lang, ondanks de wetenschap betreffende het tekort aan chips) krijg ik deze auto geleverd.

Nou heb ik een vraag meteen?

Ik hoor tegenstrijdige dingen. In een review hoorde ik dat de boord computer met gemiddelde en actuele gebruiken eruit gehaald zou zijn. Bij mijn testrit zat het wel op de auto? Wat is het nou precies? Iemand een idee?

Groet, Arno

Powered by Rovota