Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Registreren
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Handleiding aanvragen
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

Wel of geen zonnedak, dat is de vraag!

09-01-2021
RichardMCV
Dacia Sandero
1

Dacia is ondertussen alweer ruim 15 jaar te koop in Nederland. Het begon met de Logan Sedan. Een no-nonsens sedan waar alleen het hoognodige op zat. Al je vervolgens kijkt wat er tegenwoordig mogelijk is bij Dacia dan is dan een wereld van verschil!

Kon je in de Logan Sedan nog zelf een radio inbouwen; tegenwoordig gaat je dat niet meer lukken. Zelf behoorde ik tot de weinigen die het dashboard verbouwd hebben om een twee-din multimediasysteem in te bouwen.

Een optie die nooit in de brochure heeft gestaan bij Dacia is een zonnedak. Maar daar komt nu verandering in. In de optielijst kun je binnenkort deze mogelijkheid aanvinken. In theorie dan want wij Nederlanders worden hiervan uitgesloten als de informatie klopt.

Nederland zaL één van de weinige landen zijn waar deze optie niet wordt aangeboden. En waarom? Voor de auto is het geen probleem. De Nederlandse Overheid is hier onder andere voor verantwoordelijk.

De CO2 regels zijn de laatste jaren steeds verder aangescherpt. Dat betekent onder andere dat het toevoegen van accessoires, mits af fabriek, mee worden genomen in de berekening voor het gewicht van de auto.

Consequentie hiervan is dat de Sandero zwaarder wordt door de montage van een zonnedak. Als een auto zwaarder wordt terwijl de motor niet wijzigt dan gaat deze meer verbruiken. En als de auto meer gaat verbruiken, dan gaat de CO2-uitstoot ook omhoog. En hieruit volgt dan automatisch dat de prijs van de auto ook stijgt!

Als de informatie dus klopt dan zou dit de reden zijn waarom je de fabrieksoptie voor zonnedak niet in Nederland zult gaan tegenkomen. Maar niet getreurd; voor wie dat wil bestaan er ook aftermarket zonnedaken van zeer goede kwaliteit. Helaas voor mij kan ik geen zonnedak in mijn Lodgy laten inbouwen omdat de dakplaat geribbeld is.

Hieronder zie je twee voorbeelden hoe het er van de buitenkant uit ziet bij zowel de Sandero als de Sandero Stepway:

Als je kijkt naar de huidige Sandero dan zie je dat de dakantenne vrij ver van de voorruit afzit. In het dak zitten draagbalken. De afstand tussen antenne en de eerste draagbalk is zo wel erg klein. Om de plaatsing van een zonnedak mogelijk te maken moest de antenne dus een andere positie krijgen.

Hiervoor waren twee mogelijkheden: de antenne verder naar voren plaatsen tot vlak bij de voorruit (dit was het geval bij de voorgaande modellen van de Sandero; maar ook bij de Duster). De andere mogelijkheid is het verplaatsen van de antenne naar achteren; dat is dan ook gedaan.

Wie er over denkt om zijn of haar Dacia ook te voorzien van een zonnedak: het kan alleen bij de Duster, Sandero en eventueel de Logan Pickup want deze hebben een glad dak. De Dokker, Lodgy en MCV hebben een geribbeld dak dus daar is het niet mogelijk.

Update: 16-01-2021

Ik heb contact gezocht met Webasto. Omdat in het artikel wordt gesproken over het gewicht van een zonnedak was ik benieuwd wat een zonnedak zou wegen. Webasto gaf als voorbeeld het type H300 Entry. Dit dak weegt ongeveer 9 kilo!


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Henkes
10-01-2021 om 12:38

Ik heb destijds een zonnedak in laten bouwen in mijn Sandero van 2009 bij Webasto in Kampen. Functioneerde perfect. Is wel typisch Nederland weer, schaf dat BPM beleid toch af, wij zijn het enigste land in de EU die dit belachelijke inharksysteem heeft.

Powered by Rovota