Bougies vervangen bij mijn Lodgy
We weten het allemaal; een auto heeft onderhoud nodig. Met een nieuwe auto de garage uitrijden (na betaling natuurlijk) is altijd prettig maar daar houden de kosten niet op.
Zeker in de garantieperiode is het zeer verstandig om je aan het onderhoudsschema te houden. In de praktijk betekent dat jaarlijks een afspraak maken voor een beurt. Wat er tijdens deze beurt uitgevoerd wordt is afhankelijk van het door de fabrikant opgestelde schema.
Mijn Dacia is van april 2017. Dat betekent dus dat ik als monteur zelf een aantal zaken uitvoer. Eenvoudige zaken zoals luchtfilter en interieurfilter bijvoorbeeld. Controle van de remmen doe ik ook zelf. Zaken zoals remvloeistof, koelvloeistof en motorolie laat ik echter bij de dealer doen. Hoewel ik dit zelf zou kunnen doen moet ik wel op verantwoorde manier van deze vloeistoffen af.
Bougies
Mijn Lodgy heeft 4 cilinders die elk voorzien zijn van een bougie. In de motor wordt een brandbaar mengsel van benzine en lucht in de cilinders ingespoten en tot ontsteking gebracht. Deze ontsteking zorgt ervoor dat het brandbare mengsel "explodeert" waardoor er kracht op de zuigers wordt uitgeoefend. Hiermee wordt een verticale beweging van de zuigers omgezet in een roterende beweging zodat de auto rijden kan.
Omdat ze heel veel vonkjes per minuut geven slijten ze ook. En daardoor zal de motor anders gaan lopen. Grofweg wordt er geadviseerd om elke 60.000 km de bougies te vervangen. Bij mijn Dacia is dit niet veel werk.
Origineel
Ik heb de originele bougies bij de dealer besteld die af fabriek ook in de motor zijn gemonteerd. Er zijn talloze varianten leverbaar maar veel verschil zal het uiteindelijk niet maken; We hebben hier immers niet een motor die een enorm vermogen onder specieke situaties moet kunnen leveren.
Deze originele bougies (voor mijn Lodgy: R22 40 191 33R) wil de dealer wel met je meegeven voor 20,43 euro per stuk. En hoewel dit een stuk duurder is dan bijvoorbeeld voor de bougies die ik ooit bij mijn Logan MCV heb gewisseld (34,46 euro voor 4 stuks in 2011) Is dit niet te vergelijken. De bougies van nu hebben hele andere specificaties en er zijn heel andere materialen in gebruik.
Gereedschap
Om de bougies te vervangen heb je niet veel gereedschap nodig. Meest belangrijke stuk gereedschap is een goede momentsleutel, bougiedop en messing voelermaatjes.
Om te voorkomen dat er straks rommel in het motorblok terecht komt is het van belang om de ruimte rondom de bougies goed schoon te maken. Dit is vaak goed te doen met perslucht in een "spuitbusje" in combinatie met de stofzuiger.
Onder invloed van warmte zetten verschillende materialen verschillend uit. Daarom is het belangrijk om niet eerder met de werkzaamheden te beginnen dan wanneer het motorblok dezelfde temperatuur heeft als de omgeving.
De nieuwe bougies worden geleverd met een kartonnen huls om de vonkbrug om te beschermen. Deze dient (bij dit type bougie) een electrodeafstand van 0,7mm hebben. Dit controleer je met een messing voelermaat.
Het is nergens voor nodig om meteen alle 4 bougiedoppen los te nemen; dit kan alleen maar verwarring veroorzaken. Ik ben gewoon aan de linkerzijde begonnen met de eerste bougie. Eerst moet het stekkertje los op de bobine. Deze bobine zit ook met een boutje vast. na het verwijderen van dit boutje kun je de bobine recht naar boven verwijderen.
Voor het losdraaien heb je meer kracht nodig dan bij het vastdraaien. Het kan eng aanvoelen om los te draaien; je moet best veel kracht zetten en ze schieten in één keer los. Omdat de bougie vrij diep in een gat ligt moet je wel een bougiedop gebruiken die magnetisch is of voorzien is van een rubber ring zodat de bougie geklemd wordt.
Na het verwijderen van de oude bougie kan de nieuwe geplaatst worden. Stel de momentsleutel in op de juiste kracht voor het aandraaien van de bougie. Bij deze bougie is dat 10,8-14,5 lb. ft. (14,6 - 19,6 Nm in aluminium).
Handmatig
MAAR: Plaats de bougie eerst met de hand! laat deze voorzichtig in het gat zakken waarbij je er voor zorgt dat de bougie niet hard onderin de bodem bereikt. Je loopt dan het risico dat de vonkbrug aangetikt wordt waardoor de electrodeafstand niet meer klopt.
Vervolgens draai je heel voorzichtig, zonder kracht te zetten, de bougie in het gat. Dit moet zonder problemen kunnen anders beschadig je wellicht de schroefdraad. Nadat je handmatig de bougie zover in het gat hebt gedraaid dat je niet verder kunt wordt het tijd voor de momentsleutel.
Ik heb gekozen voor een aanhaalmoment van 17,5 Nm; dit ligt keurig binnen het gestelde bereik van de fabrikant. Ondersteun de momentsleutel wel tijdens het aandraaien en zorg dat je niet de rand van de schacht raakt. Zodra het juiste aanhaalmoment is bereikt "klikt" de momentsleutel en ben je klaar. Bobine weer terugplaatsen (stekker niet vergeten!) en op naar de volgende.
Gegevens van de originele bougie:
- Fabrikant: NGK
- Originele code: ILKAR7J7G
- Draaddiameter: 12mm
- Draadspoed: 1,25mm
- Schachtlengte: 26,5mm
- Sleutelwijdte: 14
- Electrodeafstand: 0.7mm
- Materiaal middenelectrode: Iridium
- Materiaal aardelectrode: Platina
- Ontstoorweerstand: 5 Kohm
- Aanhaalmoment: 14,6 - 19,6 Nm
Overigens kun je aan de oude bougies zien of er problemen zijn met de motor; Hiervan zijn diverse documenten te vinden die aan de hand van foto's een beschrijving geven van symptomen, oorzaken en gevolgen. Wil je graag dat ik daar ook een artikel over maak laat het maar weten via de reacties.
Hieronder vind je een aantal foto's die ik tijdens de werkzaamheden heb gemaakt:Binnenkant motor
Omdat ik nieuwsgierig ben aangelegd heb ik met een klein cameraatje, aangesloten op de smartphone, in het binnenste van de motor gekeken. Althans in de cilinderruimte. Ik was wel benieuwd hoe het er daar uitzag.
Aan de hand van de gebruikte bougies is goed te zien dat de verbranding keurig is geweest dus ik verwachtte dan ook geen problemen te zien.