Dacia Duster

Proefrit met de nieuwe Dacia Jogger, deel 1

12-04-2022
RichardMCV
Dacia Jogger
5

Dacia JoggerDe Jogger is de nieuwste telg in de Dacia familie. Het werd dus tijd om eens een proefrit te gaan maken met de nieuwe 7 persoons auto van Dacia. De auto werd beschikbaar gesteld door Dacia dealer Munsterhuis.

De Jogger vervangt eigenlijk drie modellen: de Logan MCV, de Dokker en de Lodgy. Zelf vind ik de gelijkenis met de eerste versie van de logan MCV het meest treffend. Tenslotte komt de vorm van de Jogger hier het meest mee overeen. De Lodgy heeft een heel andere vorm net als de Dokker.

Hier in Nederland zijn er maar weinig mensen die de meest kale versie kopen; dat is al jaren zo. Logisch dus dat we als proefrit auto de 7-persoons "Extreme" meekregen. Deze versie is standaard voorzien van glanzend zwarte 16 inch aluminium velgen met banden in de maat 205/60 R16 92H. Hoewel ik geen fan van zwarte velgen ben staat het de auto wel heel goed. Tevens zijn deze velgen voorzien van de "Extreme" naam.

Dacia JoggerEen ander kenmerk van de auto is de grote verticale sticker met wederom het "Extreme" logo op de beide voorste deuren. Over deuren gesproken: deze zijn nu voorzien van een heel ander type deurgreep dan bij de vorige modellen. Daar waar we de auto's eerst openden met een wat iel aanvoelende greep is er nu een degelijk handvat gemonteerd. Afhankelijk van de versie is er ook keyless entry mogelijk

Merk- en/of type aanduiding kom je op diverse plekken tegen op de auto; zo staan ze niet alleen op de meest logische plek achterop de auto maar ook op alle lichtunits voor en achter, op de dakrails en dus ook op de velgen. iedereen mag weten dat je in een Dacia rijdt.

De auto is verrassend compleet uitgevoerd. Denk aan een elektrische handrem, parkeersensoren rondom met visuele weergave, cruise control, navigatie, elektrisch bedienbare ramen, mistlampen, haaievinantenne, zonwerende ramen, enz.

Deze versie met de TCe110 motor heeft een vanafprijs van 23.450,00 euro. De Jogger is er echter al vanaf 20.050,00 euro voor de Essential uitvoering met de TCe100 motor, al verwacht ik deze niet al te veel aan te treffen in Nederland.

Dacia JoggerDe TCe 110 is een prettig werkende motor met 3 cilinders. Ten opzichte van eerdere 3 cilinders van Dacia is deze weer een stuk stiller, mede dankzij de isolatie. Wel vraag ik mij in alle eerlijkheid af of deze motor toereikend is als je 7 mensen vervoerd. Wellicht wel in het vlakke Nederland maar met flinke heuvels of bergen moet de motor flink werken.

Het verbruik bij deze testrit viel alleszins mee; met een resultaat van 6,5/100 zat ik aardig in de buurt van de fabrieksopgave. Dit was met twee personen in de auto, zonder extra bagage.

Enkele technische gegevens:

De auto heeft een totale lengte van 4547mm, de wielbasis bedraagt 2897mm, de voor-overhang is 830mm en de achter-overhang is 820mm. De breedte van de auto bedraagt 1784mm. De hoogte van de auto inclusief de dakrails bedraagt 1632mm; de achterklep bereikt een hoogte van 2012mm. Handig om te weten in een lage parkeerruimte.

De kogeldruk bedraagt maximaal 75kg. De benzinetank kan maximaal 50 liter herbergen.

De bagageruimte kan minimaal 160 liter tot maximaal 1819 liter herbergen afhankelijk van de configuratie. De draaicirkel tussen stoepranden bedraagt 11,7 meter. Het maximale vermogen van de TCe110 bedraagt 110PK; het koppel bedraagt maximaal 200Nm. De motor voldoet aan de Euro6 norm. Topsnelheid van de auto bedraagt 183 km/h en de 0-100 tijd bedraagt 10,5 seconden voor de 5-zitter en 11,2 seconden voor de 7-zitter.

Hieronder vindt je een aantal afbeeldingen van de buitenzijde die gemaakt zijn tijdens de proefrit:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Redactie
RichardMCV
01-05-2022 om 22:09

Hallo Jan-Willem, De actie waar je het over hebt is ooit een aangezwengeld ddor Webasto. Zonnedaken zijn eigenlijk alleen mogelijk bij de Sandero en de Duster omdat deze een vlak dakpaneel hebben. Destijds had ik ook graag een zonnedak in mijn MCV gehad. Na overleg met Webasto bleek dit niet te doen. Zowel de MCV, Dokker, Lodgy maar ook de Jogger hebben in de lengte "vouwen" in het dakpaneel.

Dat betekent dat er een frame nodig is om het dikteverschil op te vangen tussen de gladde onderzijde van het zonnedak en het geribbelde dak. Het maken van een dergelijk frame is kostbaar; daarom zul je geen MCV aantreffen met een dergelijk dak. Dat zal overigens ook voor de Jogger gaan gelden.

Hoewel de Jogger voor een groot deel gelijk is aan de Sandero III gaat dat niet op voor de dakplaat.

Avatar
jan_willem
01-05-2022 om 18:54

Hoi! Mijn naam is Jan-Willem, nieuw op dit forum. Op dit moment Espace rijder, en erg gecharmeerd van de techniek en prijs beleid die Renault Dacia hanteert rondom de Dacia modellen. Ik houd van quirky auto's, ze moeten voor veel doeleinden inzetbaar zijn en het lekker of anders smoelen is voor mij belangrijker dan de sprint naar 100 in sub whatever seconden. Ik vond die oude MCV met asymmetrische achterdeuren al geniaal, deze jogger is voor mij de ongekroonde opvolger van die guitige station+.

Ik zag hier op dit forum een speciale actie voor dakramen voor de andere loten aan de Dacia stam. Ik heb me aangemeld omdat ik bijzonder geinteresseerd ben in de dacia jogger, maar wil eigenlijk geen auto zonder dakraam. Wordt de actie ook uitgebreid naar de Jogger? Dat zou fantastisch zijn.

Avatar
Redactie
RichardMCV
17-04-2022 om 16:46

Ik rijd zelf ook in een Lodgy Stepway van 2017. Zo ruim als deze auto is, is de Jogger niet. Hoofdruimte van de Lodgy is "enorm".

Mijn eerste Dacia was ook een MCV, maar dan van de eerste serie dus met 2 deuren achter (nieuw gekocht in 2007). Jammer dat Dacia dat niet gehouden heeft. Wellicht doet dat iets oubollig aan maar was wel erg praktisch.

Avatar
Haringkop
17-04-2022 om 2:14

Maar deze wagen ziet er geweldig uit en qwa prijs / uitvoering is er geen ander merk die in de buurt komt voor een volwaardige 7 zitter ook de moderne veiligheidseisen zitten er allemaal op...

Avatar
Haringkop
17-04-2022 om 2:12

Ik heb jaren Dacia logan MCV gereden, heb / had serieuze interesse maar de cockpit is helaas iets kleiner geworden de voorruit staat schuiner zodat de instap kleiner is en ik stoot bijna iedere keer mijn hoofd, en het plafond is lager dan de oude Logan MCV, daarom heb ik niet voor deze auto gekozen maar voor een jong gebruikte Lodgy!

Powered by Rovota