Proefrit met de nieuwe Dacia Jogger, deel 1
De Jogger is de nieuwste telg in de Dacia familie. Het werd dus tijd om eens een proefrit te gaan maken met de nieuwe 7 persoons auto van Dacia. De auto werd beschikbaar gesteld door Dacia dealer Munsterhuis.
De Jogger vervangt eigenlijk drie modellen: de Logan MCV, de Dokker en de Lodgy. Zelf vind ik de gelijkenis met de eerste versie van de logan MCV het meest treffend. Tenslotte komt de vorm van de Jogger hier het meest mee overeen. De Lodgy heeft een heel andere vorm net als de Dokker.
Hier in Nederland zijn er maar weinig mensen die de meest kale versie kopen; dat is al jaren zo. Logisch dus dat we als proefrit auto de 7-persoons "Extreme" meekregen. Deze versie is standaard voorzien van glanzend zwarte 16 inch aluminium velgen met banden in de maat 205/60 R16 92H. Hoewel ik geen fan van zwarte velgen ben staat het de auto wel heel goed. Tevens zijn deze velgen voorzien van de "Extreme" naam.
Een ander kenmerk van de auto is de grote verticale sticker met wederom het "Extreme" logo op de beide voorste deuren. Over deuren gesproken: deze zijn nu voorzien van een heel ander type deurgreep dan bij de vorige modellen. Daar waar we de auto's eerst openden met een wat iel aanvoelende greep is er nu een degelijk handvat gemonteerd. Afhankelijk van de versie is er ook keyless entry mogelijk
Merk- en/of type aanduiding kom je op diverse plekken tegen op de auto; zo staan ze niet alleen op de meest logische plek achterop de auto maar ook op alle lichtunits voor en achter, op de dakrails en dus ook op de velgen. iedereen mag weten dat je in een Dacia rijdt.
De auto is verrassend compleet uitgevoerd. Denk aan een elektrische handrem, parkeersensoren rondom met visuele weergave, cruise control, navigatie, elektrisch bedienbare ramen, mistlampen, haaievinantenne, zonwerende ramen, enz.
Deze versie met de TCe110 motor heeft een vanafprijs van 23.450,00 euro. De Jogger is er echter al vanaf 20.050,00 euro voor de Essential uitvoering met de TCe100 motor, al verwacht ik deze niet al te veel aan te treffen in Nederland.
De TCe 110 is een prettig werkende motor met 3 cilinders. Ten opzichte van eerdere 3 cilinders van Dacia is deze weer een stuk stiller, mede dankzij de isolatie. Wel vraag ik mij in alle eerlijkheid af of deze motor toereikend is als je 7 mensen vervoerd. Wellicht wel in het vlakke Nederland maar met flinke heuvels of bergen moet de motor flink werken.
Het verbruik bij deze testrit viel alleszins mee; met een resultaat van 6,5/100 zat ik aardig in de buurt van de fabrieksopgave. Dit was met twee personen in de auto, zonder extra bagage.
Enkele technische gegevens:
De auto heeft een totale lengte van 4547mm, de wielbasis bedraagt 2897mm, de voor-overhang is 830mm en de achter-overhang is 820mm. De breedte van de auto bedraagt 1784mm. De hoogte van de auto inclusief de dakrails bedraagt 1632mm; de achterklep bereikt een hoogte van 2012mm. Handig om te weten in een lage parkeerruimte.
De kogeldruk bedraagt maximaal 75kg. De benzinetank kan maximaal 50 liter herbergen.
De bagageruimte kan minimaal 160 liter tot maximaal 1819 liter herbergen afhankelijk van de configuratie. De draaicirkel tussen stoepranden bedraagt 11,7 meter. Het maximale vermogen van de TCe110 bedraagt 110PK; het koppel bedraagt maximaal 200Nm. De motor voldoet aan de Euro6 norm. Topsnelheid van de auto bedraagt 183 km/h en de 0-100 tijd bedraagt 10,5 seconden voor de 5-zitter en 11,2 seconden voor de 7-zitter.
Hieronder vindt je een aantal afbeeldingen van de buitenzijde die gemaakt zijn tijdens de proefrit: