Accuproblemen komen nooit gelegen
Problemen met de accu komen altijd ongelegen. Je moet net ergens naar toe, stapt in de auto, draait de contactsleutel om en vervolgens gebeurt er niets.
Bovenstaande gebeurt vele mensen die autorijden. Dit keer hoor ik zelf ook bij die groep. Mijn Lodgy heb ik nieuw gekocht in april 2017. Tot nu toe nooit problemen gehad met de accu.
Nu er een nieuwe accu gemonteerd is was er (achteraf) al een tijdje een signaal dat er iets aan zat te komen maar waar ik eigenlijk geen aandacht aan geschonken heb maar daarover straks meer.
Zoals gezegd hield de accu er zomaar mee op. In de ochtend kon ik gewoon starten, ben weggereden om na 20 minuten even te stoppen. Een half uur later wil ik mijn weg vervolgen om er achter te komen dat ik niet kan starten.
Met behulp van startkabels is de auto gestart. Een hele week geen problemen weer gehad. Totdat ik weer weg wil rijden bij huis en hetzelfde probleem opduikt.
Gelukkig had ik nog een andere auto ter beschikking en dus ben ik op pad gegaan om een nieuwe accu te kopen. Vlakbij zit een automaterialenzaak en na het laten zien van het type accu dat ik mijn Lodgy zat is er een andere besteld die ik aan het einde van de dag kon ophalen.
Zo gezegd, zo gedaan. Bij "onze" Dacia's gaat het nog redelijk simpel als de accu leeg is; je zult de klok weer op tijd moeten zetten en de code invoeren van je multimediasysteem. Weet je deze code niet dan kan de dealer je deze verstrekken.
Het verwijderen van de accu is heel simpel maar uit veilgheidsoverwegingen is een bepaalde werkwijze bij het losmaken / vastzetten van de klemmen op de accupolen wel verstandig.
Bij het losmaken van de accuklemmen kun je het beste beginnen met de massa-pool. Als deze namelijk losgekoppeld is kun je met het gereedschap dat je gebruikt voor het losmaken van de plus-pool niet toevallig een massa raken en daarmee kortsluiting veroorzaken! De plus-pool haal je dus als laatste los.
Bij de montage werkt dit precies andersom. Dan monteer je eerst de plus-pool en pas daarna de mass-pool.
De accu zit ook nog vast met een klem onderaan in de accubak. Na deze los te nemen blijft de accu los staan in de accubak. Door de accu aan de handvaten op te tillen kun je deze dan verwijderen. Maar pas op! De accu weegt bijna 20kg en je moet iets voorover staan om de accu te verwijderen.
Na het verwijderen van de accu bleek dat de accubak niet meer mooi schoon was. Het is dan een kleine moeite om deze eerst schoon te maken alvorens de nieuwe accu te plaatsen.
Ik had al een tijdje in de gaten dat het start/stop systeem niet meer beschikbaar was. Normaal gesproken zie je een symbool oplichten dat het systeem beschikbaar is; nu zag ik steeds het symbool oplichten dat het niet beschikbaar was. Aangezien er veel voorwaarden zijn waarmee dit systeem werkt (niet te koud, niet te warm, enz.) dacht ik er verder niet bij na. Het bleek dus door de accu te worden veroorzaakt.
Belangrijke opmerking:
Mijn Lodgy is, zoals meerdere modellen van Dacia, voorzien van een start/stop systeem. Dit betekent dat de motor uitgaat in bepaalde situaties en dus ook vaker moet starten. Deze accu is van het EFB-type (Enhanced Flooded Battery) Deze accu is beter geschikt om vaker een startstroom te geven per tijds-eenheid. Zou je een standaard accu monteren dan je loop je het risico dat de platen in de accu kromtrekken.