Autoproblemen in het buitenland
Als je op vakantie bent dan staan problemen met je auto toch niet op je wensenlijstje. Problemen zijn natuurlijk grotendeels te voorkomen door juist en tijdig onderhoud.
Hierin verschilt Dacia echt niet ten opzichte van een ander merk. Hoewel in principe elke garage het onderhoud aan je Dacia kan uitvoeren ziet de merkdealer er natuurlijk het meeste verschijnen en weet daardoor waar er wellicht extra aandacht nodig is.
Zeker in de garantieperiode ga je naar de merkdealer om je garantie te behouden. Dat is ook wat ik gedaan heb. Mijn Lodgy is ondertussen 6,5 jaar oud en valt dus niet meer onderfabrieks- of verlengde garantie. Het onderhoud laat ik wel bij de merkdealer doen maar wel alleen de zaken die ik belangrijk vind.
Maar zoals al in de eerste alinea aangegeven is niet alles te voorkomen. En dat heb ik aan den lijve ondervonden. Afgelopen weken heb ik weer in Zuid-Frankrijk mogen bivakkeren. 2,5 weken lang 30 graden, blauwe hemel en geen drup water. Op de weg terug terwijl we in de buurt komen van de plaats Limoges merk ik ineens vreemd gedrag van de motor op.
Zodra ik de koppeling intrap gaat het toerental heel snel omhoog en begint het motorlampje onregelmatig rood te knipperen. Foute boel dus en ik heb de auto het eerstevolgende weggetje aan de kant gezet. In het dagelijks leven ben ik zelf ook monteur en dus ging de motorkap omhoog. Al snel zag ik wat er gebeurd was.
De automotor moet lucht kunnen aanzuigen. Dit gebeurt via het luchtfilter en het inlaatspruitstuk. Dit inlaatspruitstuk is van een soort van kunststof en wordt met boutjes aan de zijkant tegen de motor gemonteerd. Tussen de motor en het inlaatspruitstuk hoort pakkingsmateriaal te zitten.
Laat er nu een deel van de pakking er tussen uit zijn gekomen! Dat betekent een luchtopening op een plaats waar het niet mag en dus gaat de motor anders reageren. Conclusie was dus dat er hulp nodig was. Was ik thuis geweest dan had ik zelf de reparatie kunnen uitvoeren. Echter, op 1000km afstand van huis is dit wel lastig.
Op onderstaande foto is te zien hoe een deel van de bruinkleurige pakking eruit ligt:
Maar nu komt het. Het was voor mij niet meer dan logisch om de Dacia Routeservice te bellen via het internationale nummer. Na diverse keuzes te moeten maken via een computer kreeg ik te horen dat ze zo spoedig mogelijk proberen te helpen.
Na een half uur had ik nog steeds niemand aan de lijn. Dus mijn eigen dealer in nederland gebeld. Ik kreeg een nieuw nummer om te proberen maar weer hetzelfde; ik kreeg niemand aan de lijn. En ook het derde nummer hielp niet. Op een zijweg, zonder schaduw en 33 graden is dat niet wat je wilt meemaken. Een routeservice die volgens de eigen website het volgende meld:
- Met Dacia Route Service heb je een uitgebreide vorm van pechhulpverlening en kom je nooit voor verrassingen te staan.
- Of je nu je sleutels kwijt bent, een technisch probleem of een lekke band hebt: met Dacia Route Service+ staan we 24/7 voor je klaar, waar in Europa je je ook bevindt.
- Staat je auto stil vanwege pech? Eén telefoontje naar Dacia Route Service is voldoende. Wij staan 24 uur per dag voor je klaar, 7 dagen per week. Je krijgt direct telefonische ondersteuning in het Nederlands.
En hoewel de eigen dealer voor mij geprobeerd heeft om contact te leggen met de routeservice (en daarin ook direct geslaagd is) bleek het voor mij vanuit het buitenland onmogelijk. Dit is mij erg tegengevallen en heeft mij zelfs aan het nadenken gezet of ik na de Lodgy nog wel een Dacia weer wil kopen.
Het kan natuurlijk wel eens druk zijn bij een hulplijn. Maar we zitten niet meer in het hoogseizoen, de vakanties zijn voorbij. En dan in ruim 2 uur met verschillende pogingen gewoon geen contact kunnen krijgen is ronduit slecht.
Vanwege de beperkt-casco verzekering was er ook geen pechhulp aanwezig. En het bleek ook niet mogelijk om te plekke lid te worden van de ANWB.
Gelukkig stopte er een voorbijganger. De heeft gebeld met de dichtsbijzijnde Renault-dealer zodat er een sleepwagen kwam. Bij aankomst bij de dealer bleek al snel dat ze deze week geen tijd hadden voor de reparatie. We moesten de reis echter wel voortzetten naar Nederland want het leven gaat gewoon door.
De Franse garage heeft daarin meegedacht en heeft voor ons een taxi geregeld die ons naar een verhuurbedrijf bracht waar een nieuwe Renault Captur voor ons klaar stond. Hiermee zijn we dus naar Nederland gereden. Met als resultaat dat er nu dus een auto met Frans kenteken in mijn garage staat; De Lodgy staat op 1000km afstand bij een Renault-dealer.
En nu is het afwachten wanneer ik bericht krijg wanneer ze aan de auto beginnen, of de pakking het enige probleem is of dat er misschien wel meer aan de hand is. Ondertussen moet ik wel betalen voor de huurauto. Mocht de dealer de auto niet binnen afzienbare tijd kunnen repareren dan moet ik een autotransport regelen.
Dit ben ik natuurlijk al aan het voorbereiden. Het liefst wil ik dan een oprijwagen zodat ik geen auto-ambulance (aanhanger) nodig heb. Maar verhuurbedrijven die dit soort voertuigen verhuren EN ook nog eens dicht bij mij in de buurt zitten zijn er maar weinig. Het blijkt ook nog eens erg duur te zijn voor een particulier.
Voor nu is het afwachten waar de Franse dealer mee gaat komen; Het kan meevallen maar er kan ook tegenvallen en er dus meer aan de hand is. Het is nu afwachten.
Zodra ik meer weet zal ik het publiceren.
Bron(nen): Dacia Club Nederland