Dacia Sandero wordt full-size EV
De Spring is de eerste volledig electrische auto van Dacia maar het zal zeker niet de enigste blijven. De Sandero van de volgende generatie zal ook een electrische aandrijving krijgen aldus Dacia CEO Denis Le Vot.
De volledig nieuwe Sandero zal waarschijnlijk pas in 2027 of 2028 arriveren en de levenscyclus zal naar verwachting tot 2034 of 2035 duren. Hiermee wordt de opstap gemaakt naar steeds meer electrificeren van het modellenaanbod aangezien Dacia hier ook niet onderuit zal komen.
De Sandero is een van Europa's goedkoopste en meest populaire auto's, dus de vraag hoe ervoor te zorgen dat zijn opvolger die positie behoudt en tegelijkertijd voldoet aan de steeds strenger wordende veiligheids- en emissiewetgeving is een belangrijke vraag.
Verkoop- en marketingbaas Xavier Martinet geeft aan dat hoewel Dacia de komende drie jaar het C-segment zal betreden met grotere nieuwe modellen, het de Sandero niet in de steek zal laten.
"Het B-segment is wie we zijn en wat we doen", zei hij. "We willen niet vergeten wie we zijn."
Om zijn positie als marktleider in dit segment te behouden, zal de Sandero zo sympathiek mogelijk worden geëlektrificeerd. Denis Le Vot legt uit: "We gaan voor een kortere actieradius en langere laadtijden" ten opzichte van elektrische rivalen in het B-segment, want "we willen een lagere prijs voor de klant".
Zodra de nieuwe Duster in 2024 wordt gelanceerd, zal elke Dacia-auto (behalve de Spring) gebaseerd zijn op het CMF-B-platform van de Renault Groep, en zijn EV's zullen dit voorbeeld volgen door over te stappen op het en nauw verwante CMF-BEV elektrische equivalent.
Het minimaliseren van het gewicht zal de sleutel zijn om de kosten laag te houden - en zou Dacia zelfs in staat kunnen stellen een kleinere batterij te plaatsen dan die welke wordt gebruikt door de platformgenoten van de Sandero. Dacia zal hierbij niet mikken op een actieradius van 500-600 km en 20 minuten opladen.
Ontwerpbaas David Durand gaf aanwijzingen over hoe de volgende Sandero in de vernieuwde line-up van het merk zal passen – zoals te zien is aan het robuuste, rechtlijnige Bigster SUV-concept – en substantieel zal verschillen van de huidige auto.
Het doel is niet echt offroad-SUV's te produceren maar auto's die je onder de meeste omstandigheden kunt gebruiken. Het ligt dan dus voor de hand dat de volgende Sandero hoger van de grond zal zitten dan de huidige en zal worden ontworpen om Dacia's nieuwe actieve ethos meer openlijk te demonstreren, zoals vorig jaar werd aangetoond door het kale, buggy-achtige Manifesto-concept.
Een ICE-versie blijft mogelijk, aangezien dergelijke auto's tot 31-12-2034 in Europa kunnen worden verkocht, maar deze zal ongetwijfeld komen met de hybridetechnologie die onlangs is geïntroduceerd in de op Sandero gebaseerde Jogger MPV.
Wat een electrische variant van de Sandero gaat kosten? wie het weet mag het zeggen. De goedkoopste versie die op dit moment te bestellen is, is de TCe 100 ECO-G Essential met een prijs vanaf 16.700,- euro. De goedkoopste Spring is de Electric 45 met een prijs vanaf 21.750,- euro. Omdat het nog een jaar of 4 duurt voordat de nieuwe Sandero er zal zijn (en er dus nog prijsstijgingen zullen plaatsvinden) verwacht ik niet dat de prijs onder de 25.000,- euro zal komen.
Grappig detail:
De nieuwe electrische Sandero die in 2027 of 2028 wordt verwacht is echter niet de eerste Sandero die electrisch is! In 2010 (13 jaar geleden) was er al een electrische Sandero met de naam: Hamster). Hier op de website is het artikel terug te vinden via de zoekbalk.
De foto's hiervan wil ik je niet onthouden: