Dacia Duster

Persbericht: De nieuwe Dacia Jogger HYBRID 140

24-02-2023
RichardMCV
Persbericht
0

Jogger HYBRID 140Met de Jogger heeft Dacia een veelzijdige zevenpersoons gezinsauto die voor iedereen bereikbaar is. Het model combineert de lengte van een stationwagen met de interieurruimte van een MPV en de kenmerken van een SUV. De Dacia Jogger is niet alleen robuust en atletisch, maar biedt ook uitstekend comfort voor alle passagiers, ook voor volwassenen op de derde zitrij.

De nieuwe hybrideversie van de Jogger biedt alle pluspunten van de oorspronkelijke Jogger, zonder af te doen aan de interieur- en bagageruimte. Al bij de ontwikkeling van het model werd rekening gehouden met een hybrideversie en de benodigde ruimte voor de batterij en de twee elektromotoren van de aandrijflijn. De batterij is onder de vloer gemonteerd, op de plaats van het reservewiel (net als de lpg-tank in de versies met de ECO-G 100-motor).

Beproefde techniek van Renault Group

De Jogger Hybrid 140 is uitgerust met een multimodale hybride aandrijflijn – dus geen standaard geëlektrificeerde verbrandingsmotor – waarmee het hybridemodel garant staat voor:

  • altijd wegrijden in de 100% elektrische modus.
  • rijplezier onder alle omstandigheden dankzij de mogelijkheid om langdurig elektrisch te rijden, ook tijdens accelereren.
  • een uitstekend energierendement, mede dankzij de automatische transmissie met klauwkoppeling.
  • een efficiënt regeneratief remsysteem en grote laadcapaciteit van de batterij, ontwikkeld met de knowhow die Renault Group heeft opgebouwd in de Formule 1 en met zijn volledig elektrische modellen.

Jogger HYBRID 140De innovatieve aandrijftechniek stelt de Dacia Jogger HYBRID 140 in staat om in stadsverkeer tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden. Daarmee ligt het brandstofverbruik in de stad tot 40% lager dan dat van een vergelijkbare auto met een conventionele verbrandingsmotor, zonder dat de bestuurder daarvoor zijn rijstijl hoeft aan te passen.

Als het gaspedaal wordt losgelaten, wint het hybridesysteem kinetische energie terug waarmee de batterij wordt opgeladen. De batterij kan ook worden opgeladen door de verbrandingsmotor, waarbij het energiemanagementsysteem – bijvoorbeeld op de snelweg – zorgt dat de verbrandingsmotor het maximale rendement levert in verhouding tot de verbruikte brandstof. Dan wordt de batterij bijgeladen zodra de hoeveelheid opgewekte elektriciteit de behoefte overtreft. Het energieoverschot wordt gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen tijdens accelereren of om 100% elektrisch te rijden in stedelijk gebied.

Een innovatieve, alert reagerende transmissie

In combinatie met de twee elektromotoren maakt de transmissie zonder conventionele koppeling het mogelijk om vanuit stilstand 100% elektrisch weg te rijden. Daardoor is de onderbreking van de aandrijfkracht tijdens het schakelen veel kleiner, wat het rijcomfort en het acceleratievermogen ten goede komt.

Dubbele aandrijving die snelle reacties, rijplezier en efficiëntie samenbrengt

Jogger HYBRID 140De hybridetechnologie in de Dacia Jogger HYBRID 140 heeft zich al ruimschoots bewezen in andere modellen van Renault Group. De techniek profiteert van de eenvoudige en intelligente architectuur en specifieke testprocedures en is uitermate betrouwbaar en duurzaam. De 1,6-liter benzinemotor werkt samen met twee elektromotoren – waarbij de ene 49 pk (36 kW) vermogen levert en de andere fungeert als hoogspanningsstartmotor/generator (HSG, High-voltage Starter Generator) – en een multimodale versnellingsbak met klauwkoppeling (dog box). De innovatieve constructie van de elektromotoren en versnellingsbak staat garant voor een optimaal, soepel schakelgedrag.

Snelle reacties en optimale energiestromen

De combinatie van twee elektromotoren, de innovatieve multimodale versnellingsbak en de verbrandingsmotor biedt een groot aantal functies:

  • 100% elektrisch wegrijden: doordat de transmissie geen conventionele koppeling heeft, kan de Jogger HYBRID 140 vanuit stilstand wegrijden op de aandrijfkracht van de elektrische hoofdmotor, zonder dat de verbrandingsmotor in actie komt. De elektromotor levert direct vanaf stilstand al zijn maximumkoppel, wat zorgt voor bijzonder snelle reacties op het gaspedaal en daarmee ook voor extra rijplezier.
  • Automatische aanpassing aan de rijomstandigheden: de technologie steunt op een serie-parallelle architectuur, wat de voordelen van alle typen hybrideaandrijving (serie, parallel en serie-parallel) combineert. De motoren kunnen onafhankelijk van elkaar én samen hun energie naar de wielen of de batterij sturen. De aandrijflijn stuurt de motoren en hun aandeel in het geheel aan op basis van de vereiste acceleratie, het benodigde vermogen en eventuele gelegenheden om de batterij op te laden. De aansturing gebeurt op basis van vijftien rijmodi die samenhangen met de combinaties van motoren en de gekozen versnelling.

Tijdens het rijden wordt nagenoeg onmerkbaar geschakeld tussen de aandrijfmodi,zonder dat de bestuurder iets hoeft te doen. Het systeem kiest per situatie automatisch de optimale modus voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik, minimale emissies en een vlot en plezierig rijgedrag.

Terugwinnen van energie tijdens vertragen en remmen

Het hybridesysteem van de Dacia Jogger HYBRID 140 wint energie terug als het gaspedaal wordt losgelaten tijdens remmen en vertragen.

  • Opladen tijdens remmen en vertragen: zodra het gaspedaal wordt losgelaten terwijl de transmissie in ‘Drive’ staat, fungeert de elektrische hoofdmotor direct als generator. Die zet kinetische energie om in elektrische energie waarmee de batterij wordt opgeladen.
  • ‘B’-modus: om nog meer energie terug te winnen, kan de bestuurder de transmissie in de B-modus (Brake) zetten waarmee de mate van energieregeneratie en het remmende effect van de generator toeneemt – binnen de laadbeperkingen van de batterij – naarmate de snelheid afneemt tot ongeveer 7 km/u.
  • Regeneratief remsysteem: als de bestuurder het rempedaal intrapt, vertraagt de auto in eerste instantie via het elektrische systeem, zo nodig aangevuld met de mechanische remmen. Ook hier wordt de auto afgeremd door de elektromotor/generator die het energieoverschot terugwint en opslaat in de batterij.

De ‘B’-modus is bijzonder geschikt voor recreatief georiënteerde gezinsauto’s als de Dacia Jogger HYBRID 140. Als de auto beladen is of een aanhanger trekt, zorgt het regeneratieve remsysteem voor een optimale motorremfunctie die dan zeer goed van pas komt.

De eerste hybridemotor van Dacia

Efficiëntie gecombineerd met rijplezier

De hybride aandrijflijn van de Dacia Jogger HYBRID 140 combineert maximale efficiëntie met een dynamisch rijgedrag, een combinatie die tot de beste op de markt behoort. Zo accelereert het model in slechts 8,8 seconden van 80 naar 120 km/u.

Het regeneratieve remsysteem, de grote laadcapaciteit van de batterij (1,2 kWh/230V) en de efficiëntie van het systeem optimaliseren gezamenlijk het energieverbruik. Daardoor kan de Jogger HYBRID 140 tot 80% van de tijd in stadsverkeer volledig elektrisch rijden en verbruikt hij in die situatie tot 40% minder brandstof dan een vergelijkbare auto met een conventionele verbrandingsmotor. En dat allemaal zonder dat de bestuurder zijn rijstijl hoeft aan te passen. In de 100% elektrische modus biedt de Jogger HYBRID 140 een actieradius van 65 tot 70 kilometer en een topsnelheid van 160 km/u (afhankelijk van de laadstatus van de batterij en de lokale wetgeving).

In de gecombineerde WLTP-cyclus neemt de zevenpersoons Jogger HYBRID 140 genoegen met 4,9 liter benzine per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 110 g/km (waarden kunnen variëren, afhankelijk van de uitvoering en de belasting van de auto). Doordat de batterij slim in de ruimte voor het reservewiel is geplaatst, doet de Jogger HYBRID 140 geen concessies ten aanzien van bagageruimte. De hybrideversie biedt 160 tot 595 liter bagageruimte en zelfs 1.819 liter met de tweede en derde zitrij neergeklapt.

Rijden met de Dacia Jogger HYBRID 140

De Dacia Jogger HYBRID 140 biedt een unieke rijbeleving dankzij de slimme aandrijving en het geoptimaliseerde energiebeheer. De keuze van de modi van de aandrijflijn hangt af van het door de bestuurder gevraagde vermogen en de permanente berekening van de optimale efficiëntie. Dat komt zowel de prestaties als het verbruik ten goede.

De bestuurder hoeft feitelijk nergens op te letten, want dat doet de Jogger HYBRID 140 zelf – geheel automatisch, zonder dat de bestuurder er iets van merkt. Dat resulteert in een opmerkelijk rijcomfort en rustgevend rijgedrag, zonder aan rijplezier in te boeten dankzij de combinatie van een krachtige hybride aandrijflijn – met een systeemvermogen van 103 kW (140 pk) en 205 Nm koppel in de EV-modus – en een even dynamisch als communicatief onderstel.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.
Powered by Rovota