Dacia Duster

Historie van Dacia

De historie van Dacia gaat al terug tot 1966. In dat jaar werd de eerste fabriek gebouwd waarin men auto's ging bouwen onder licentie van Renault. Het duurde niet lang of de productie werd uitgebreid met meerdere modellen. Zelfs nu nog kun je deze zien in het straatbeeld van Roemenië.

Via de tijdlijn hieronder wordt een poging gedaan om de historie zo correct mogelijk weer te geven aan de hand van diverse data. Het blijkt hieruit wel dat Renault een belangrijke partner is geweest van Dacia. In de loop van de jaren heeft Renault haar positie steeds verder versterkt en is uiteindelijk volledig eigenaar van Dacia.


1966

Bouwen van een fabriek in de stad Pitesti.

1968

Samenwerkingsverband met Renault.

Productie gestart van de Dacia 1100 (R8).

1969

Productie gestart van de Dacia 1300 Limousine (R12).

1973

Productie gestart van de Dacia 1300 Kombi.

1976

Dacia wordt onafhankelijk.

1991

Eerste studie naar een gemeenschappelijk project van Dacia en Renault.

1995

Introductie van de Dacia Nova, het eerste model dat door Dacia zelf werd ontwikkeld.

1997

Recordjaar voor Dacia; meer dan 100.000 auto's zijn geproduceerd.

1999

Renault neemt 51 procent belang in Dacia.

2000

Introductie van de Dacia SuperNova met Renault-motor en Renault verhoogt het belang naar 81,4 procent.

2001

Renault verhoogt nogmaals het belang; nu tot 92,72 procent.

2002

Introductie van de Pickup Diesel met Renault-aandrijving.

2003

Introductie van de Dacia Solenza in april. Wederom verhoogt Renault haar belang, nu naar 97,93 procent.

  • 21 juli - Productie-einde van de Dacia Limousine en de Dacia Kombi. Gezamenlijk verantwoordelijk voor totaal 1.959.730 gebouwde auto's sinds 1969).
  • 9 september - Introductie van de Logan Sedan aan het publiek.
  • 29 november - Productiestop van de C-type motor (maar liefst 2.527.155 stuks gebouwd in Roemenië sinds 1969).
2005
  • 29 maart - Opening van het ILN-centrum Logan.
  • 31 maart - Productiestop van de Dacia Solenza.
  • Juni - De Logan Sedan wordt leverbaar in Europa.
  • 8 september - Introductie van de Logan Sedan 1.5 dCi in Roemenië.
  • 13 september - Dacia behaalt het ISO 14 001 Certificaat.
2006
  • 14 september - Introductie van de Logan Facelift.
  • Oktober - Introductie van de Logan MCV in Roemenië en Bulgarije.
2007
  • Januari - De Dacia Logan MCV wordt geïntroduceerd ingevoerd in andere landen van Europa en in Noord-Afrika.
  • Februari - De Logan VAN wordt geïntroduceerd in Roemenië en Bulgarije.
  • Mei - Introductie van de Logan GPL in Roemenië.
  • Mei - Opening van de technologieafdeling RTR (Renault Technologie Roemenië).
2008
  • Februari - Introductie van de Logan Pickup in Roemenië, Bulgarije en Turkije.
  • Juni - Introductie van de Sandero.
2010

Introductie van de eerste Sports Utility Vehicle (SUV) van Dacia: de Duster.

2012
  • Juni - Introductie van de Dacia Lodgy.
  • December - Introductie van de Sandero II.
2013
  • Maart - Introductie van de Dacia Dokker en de Dacia Dokker VAN.
  • Juni - Introductie van de Logan MCV Phase II.
2016

Ondertussen worden de diverse modellen van Dacia onder andere merknamen wereldwijd verkocht. Zo vindt de Pickup zijn weg onder de merknaam Nissan. Ook de Duster wordt als Nissan-variant verkocht. De Logan MCV en de Logan VAN worden als LADA verkocht. Daarnaast biedt Renault de modellen ook onder haar eigen merknaam aan daar waar al een omvangrijk Renault-dealer netwerk aanwezig is.

2017

Nieuwe Dacia Duster onthuld.

Nu